Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 75(1): 6-12, doi: 10.5117/mab.75.10752
De relatie tussen financiële en niet-financiële prestatiemaatstaven
E. Wiersma
Corresponding author:
E. Wiersma Received: 10 Apr 2019 | Accepted: 29 Jul 2019 | Published: 04 Sep 2019 © E. Wiersma. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), which permits to copy and distribute the article for non-commercial purposes, provided that the article is not altered or modified and the original author and source are credited.
Citation:
Wiersma E (2001) De relatie tussen financiële en niet-financiële prestatiemaatstaven. Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 75(1): 6-12. https://doi.org/10.5117/mab.75.10752 | ![Open Access](/i/open_access_icon_colour.svg) |
Abstract Een van de belangrijkste aannames van de Balanced Scorecard is dat verhoogde niet-financiële maatstaven op den duur tot verhoogde financiële maatstaven zullen leiden. Dit vereist echter wel dat de juiste niet-financiële maatstaven worden gekozen. Diverse bronnen geven echter aan dat managers nauwelijks in staat zijn om de financiële opbrengsten van investeringen, in bijvoorbeeld klanttevredenheid of kwaliteitprogramma’s, weer te geven. In dit artikel wordt na een literatuuroverzicht aangegeven hoe bedrijven dit kunnen onderzoeken in hun eigen situatie. Hierbij wordt ook aandacht besteed aan hoe de ‘lag’ tussen verbeterde niet-financiële en financiële maatstaven kan worden onderzocht. Daarnaast worden richtingen voor verder onderzoek gegeven.