Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 79(1): 19-24, doi: 10.5117/mab.79.10825
New Public Management bij Nederlandse overheids- en non-profit organisaties: stand van zaken
F. H. M. Verbeeten
Corresponding author:
F. H. M. Verbeeten © F. H. M. Verbeeten. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), which permits to copy and distribute the article for non-commercial purposes, provided that the article is not altered or modified and the original author and source are credited.
Citation:
Verbeeten FHM (2005) New Public Management bij Nederlandse overheids- en non-profit organisaties: stand van zaken. Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 79(1): 19-24. https://doi.org/10.5117/mab.79.10825 |  |
Abstract Veel overheidsorganisaties hebben in de afgelopen jaren (elementen van) New Public Management (NPM) ingevoerd. Op dit moment is echter nog onduidelijk in hoeverre overheidsorganisaties bepaalde NPM-instrumenten strategische planning, prestatiemeting en -beloning) gebruiken. De resultaten van dit onder werkgevers van studenten van het Public Governance MBA van Universiteit Nyenrode uitgevoerd onderzoek suggereren dat de missie en doelstellingen van Nederlandse overheids- en non-profit organisaties duidelijk zijn geformuleerd, maar dat zij moeite hebben met het meetbaar maken van hun doelstellingen. Met name hoeveelheids- en kwaliteitsmaatstaven worden gebruikt; efficiency- en effectmaatstaven worden veel minder gehanteerd. Bovendien wordt de beloning van ambtenaren nauwelijks gebaseerd op de geleverde prestaties. Gesteld kan worden dat Nederlandse overheids- en non-profit organisaties de eerder genoemde instrumenten uit het NPM-model (strategische planning, prestatiemeting en -beloning) minder toepassen dan Angelsaksische agentschappen. Onder de Nederlandse overheidsorganisaties blijkt dat gemeenten de eerder genoemde instrumenten uit het NPM-model weer minder toepassen dan andere publieke sectoren.