Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 79(1): 41-49, doi: 10.5117/mab.79.10831
Het einde van gratis
M. W. Bijker,
K. R. E. Huizingh
Corresponding author:
M. W. Bijker © M. W. Bijker, K. R. E. Huizingh. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), which permits to copy and distribute the article for non-commercial purposes, provided that the article is not altered or modified and the original author and source are credited.
Citation:
Bijker MW, Huizingh KRE (2005) Het einde van gratis. Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 79(1): 41-49. https://doi.org/10.5117/mab.79.10831 | ![Open Access](/i/open_access_icon_colour.svg) |
Abstract Op internet proberen steeds meer aanbieders geld te vragen voor informatieproducten die voorheen gratis waren. De auteurs bespreken hoe aanbieders deze omslag kunnen maken aan de hand van vier aspecten van de prijsstrategie, namelijk bundelen, prijsdifferentiatie, tarifering en het betaalmoment. De conclusie is dat zowel consumenten als aanbieders de voorkeur geven aan een totaalpakket van informatieproducten (dus bundelen) en het afkopen van het gebruik voor bepaalde tijd via een vast bedrag. Echter, in de overgangssituatie en om tegemoet te komen aan de wensen van specifieke klantengroepen zijn afwijkende strategieën nodig, zoals multi bundelen en het hanteren van een gebruiksafhankelijk tarief.