Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 84(1): 85-98, doi: 10.5117/mab.84.10888
Jaarverslaggeving door onderwijsinstellingen: effect eerste RJ 660
Johan Berkouwer,
J. M. J. Blommaert,
Koos Vos
Corresponding author:
Johan Berkouwer © Johan Berkouwer, J. M. J. Blommaert, Koos Vos. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), which permits to copy and distribute the article for non-commercial purposes, provided that the article is not altered or modified and the original author and source are credited.
Citation:
Berkouwer J, Blommaert JMJ, Vos K (2010) Jaarverslaggeving door onderwijsinstellingen: effect eerste RJ 660. Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 84(1): 85-98. https://doi.org/10.5117/mab.84.10888 | |
Abstract De inmiddels aangepaste Regeling jaarverslaggeving onderwijs en de Richtlijn 660 Onderwijsinstellingen zijn vanaf het verslagjaar 2008 ingevoerd. Richtlijn 660 is bedoeld om te komen tot een meer actuele en geharmoniseerde jaarverslaggeving voor de gehele onderwijssector. Belangrijk is de onderlinge vergelijkbaarheid tussen de onderwijsinstellingen. Na een algemene beschrijving van het kader van de regelgeving en de onduidelijkheid over de openbaarmaking, komen in deze bijdrage onderdelen van de horizontale verantwoording aan de orde. De gegevensverstrekking in de soorten bestuursverslag, onder andere gericht op resultaatanalyse en interne beheersing behoeft verbetering. Behalve in gewenst beter gebruik van de jaarrekening-modellen en segmentatie, wordt ook inzicht gegeven in de eenmalige stelselwijziging als gevolg van de nieuwe RJ 660. Tot slot wordt ingegaan op de verbeterimogelijkheden van de belangrijkste balansposten voor de financiële positie. Hierbij wordt ook stilgestaan bij het spanningsveld qua inzicht tussen RJ 271 (Personeelsbeloningen) en de verwerking van de BAPOvoorziening in de jaarrekening.