Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 77(10): 461-469, doi: 10.5117/mab.77.11787
Financiële leverage en bedrijfsbeleid
expand article infoMarcel Bonnet, J. Bruining
Open Access
Abstract
De management buy-out is in Nederland uitgegroeid tot een populair instrument voor strategische heroriëntatie en herstructurering van bedrijven. Na zo’n directie-uitkoop plegen bedrijven beter te presteren dan ervoor en ook beter dan andere bedrijven in de bedrijfstak. Hiervoor zijn in de literatuur diverse verklaringen aangedragen. Inzichten op het gebied van financieel management, interne organisatie en management control combinerend, richt dit artikel zich op één van deze verklaringen: de effecten van een toegenomen financiële leverage op het bedrijfsbeleid. Empirisch onderzoek heeft anno 2003 namelijk nog geen eenduidig antwoord gegeven op de vraag of een toename van financiële leverage een plaag of juist een zegen is voor het formuleren van het bedrijfsbeleid na de uitkoop. De conclusie van ons onderzoek is dat de toegenomen leverage overwegend positieve effecten heeft op dit bedrijfsbeleid. Tijdens het onderzoek kwam tevens interessante informatie over de rol vanparticipatiemaatschappijen aan het licht.