Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 77(10): 461-469, doi: 10.5117/mab.77.11787
Financiële leverage en bedrijfsbeleid
Marcel Bonnet,
J. Bruining
Corresponding author:
Marcel Bonnet © Marcel Bonnet, J. Bruining. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), which permits to copy and distribute the article for non-commercial purposes, provided that the article is not altered or modified and the original author and source are credited.
Citation:
Bonnet M, Bruining J (2003) Financiële leverage en bedrijfsbeleid. Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 77(10): 461-469. https://doi.org/10.5117/mab.77.11787 | ![Open Access](/i/open_access_icon_colour.svg) |
Abstract De management buy-out is in Nederland uitgegroeid tot een populair instrument voor strategische heroriëntatie en herstructurering van bedrijven. Na zo’n directie-uitkoop plegen bedrijven beter te presteren dan ervoor en ook beter dan andere bedrijven in de bedrijfstak. Hiervoor zijn in de literatuur diverse verklaringen aangedragen. Inzichten op het gebied van financieel management, interne organisatie en management control combinerend, richt dit artikel zich op één van deze verklaringen: de effecten van een toegenomen financiële leverage op het bedrijfsbeleid. Empirisch onderzoek heeft anno 2003 namelijk nog geen eenduidig antwoord gegeven op de vraag of een toename van financiële leverage een plaag of juist een zegen is voor het formuleren van het bedrijfsbeleid na de uitkoop. De conclusie van ons onderzoek is dat de toegenomen leverage overwegend positieve effecten heeft op dit bedrijfsbeleid. Tijdens het onderzoek kwam tevens interessante informatie over de rol vanparticipatiemaatschappijen aan het licht.