Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 79(10): 522-528, doi: 10.5117/mab.79.11811
Nut van expliciete definiëring van het businessdomein
R. L. Olie,
J. S. Sidhu
Corresponding author:
R. L. Olie © R. L. Olie, J. S. Sidhu. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), which permits to copy and distribute the article for non-commercial purposes, provided that the article is not altered or modified and the original author and source are credited.
Citation:
Olie RL, Sidhu JS (2005) Nut van expliciete definiëring van het businessdomein. Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 79(10): 522-528. https://doi.org/10.5117/mab.79.11811 | ![Open Access](/i/open_access_icon_colour.svg) |
Abstract Algemeen wordt aangenomen dat een expliciete definitie van het businessdomein, of in andere woorden een welomschreven statement over de concurrentiegrenzen van de onderneming, leidt tot betere bedrijfsprestaties. Een expliciete definitie zou de concurrentieanalyse verbeteren, tijdige waarneming van bedreigingen en kansen versterken en ondersteuning bieden bij het ontwikkelen van passende strategische acties. Echter, empirische ondersteuning hiervoor ontbreekt. Dit artikel rapporteert over een empirisch onderzoek onder kleine en middelgrote Nederlandse bedrijven die in een dynamische omgeving opereren. De bevindingen van dit onderzoek laten zien dat een expliciete definitie van het businessdomein inderdaad een positieve invloed heeft op de omzetgroei van bedrijven. Het artikel gaat verder in op de implicaties van het onderzoek en op suggesties voor toekomstig onderzoek.