Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 85(10): 501-511, doi: 10.5117/mab.85.11876
De relatie tussen productdiversiteit en de adoptie en het gebruik van activity-based costing
M. Schoute
Corresponding author:
M. Schoute © M. Schoute. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), which permits to copy and distribute the article for non-commercial purposes, provided that the article is not altered or modified and the original author and source are credited.
Citation:
Schoute M (2011) De relatie tussen productdiversiteit en de adoptie en het gebruik van activity-based costing. Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 85(10): 501-511. https://doi.org/10.5117/mab.85.11876 | |
Abstract In dit artikel worden de belangrijkste resultaten weergegeven van een empirisch onderzoek naar de relatie tussen productdiversiteit en de adoptie en het gebruik van activity-based costing (ABC). Het onderzoek is gebaseerd op enquêtegegevens van 191 middelgrote, Nederlandse productiebedrijven. Uit het onderzoek blijkt onder meer dat, conform de onderliggende theorie, productdiversiteit gemiddeld positief samenhangt met zowel ABC adoptie als ABC gebruik, maar ook dat deze relaties omgekeerd U-vormig zijn; oftewel, dat zij tot aan een zeker punt positief zijn, waarna zij negatief worden, hetgeen een gevolg lijkt te zijn van kosten-baten afwegingen. Uit het onderzoek blijkt verder dat de relatie met ABC gebruik (maar niet die met ABC adoptie) negatief wordt beïnvloed door gebruik van geavanceerde fabricagetechnologieën.