Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 87(10): 400-401, doi: 10.5117/mab.87.11898
Compliance en innovatie
expand article infoRoger Dassen
Open Access
Abstract
Compliance en innovatie. Twee thema’s waarvan de natuurlijke samenhang misschien niet onmiddellijk voor de hand ligt. Op het eerste oog lijken het immers twee werelden, een reactieve en een proactieve. Compliance wordt in de (van De Nederlandsche Bank afkomstige) Regeling Organisatie en Beheersing gedefinieerd als ‘de naleving van wet- en regelgeving, alsmede het werken volgens de normen en regels die een instelling zelf heeft opgesteld’. Daarmee is de verleiding groot om compliance te zien als reactief. Er gebeurt iets, er wordt regelgeving ontwikkeld, bedrijven implementeren die regelgeving in de vorm van interne normen, regels en processen, en compliance ziet op de naleving daarvan. Plaats daar tegenover het begrip ‘innovatie’, door het Amerikaanse US Commerce Department gedefinieerd als ‘design, invention, development, and/ or implementation of new or altered products, services, processes, systems, organizational structures, or business models for the purpose of creating new value for customers and financial returns for the firm.’ Een begrip dat juist het proactieve benadrukt. Sterker nog, men zou zelfs kunnen beargumenteren dat innovatie wordt tegengehouden door regelgeving en compliance. De autonome Google-car, een groot aantal biogenetische ontwikkelingen zijn twee voorbeelden van innovaties die technisch gezien nagenoeg implementatie- rijp zijn, maar waar wet- en regelgeving waarschijnlijk een zeer serieuze vertraging in de marktintroductie gaan opleveren.