Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 76(11): 527-538, doi: 10.5117/mab.76.12755
Zelfstandig ondernemen als leerproces: leerkansen en leerstijlen als succesfactoren
Marco Van Gelderen,
Paul Jansen,
E. C. Van Der Sluis
Corresponding author:
Marco Van Gelderen © Marco Van Gelderen, Paul Jansen, E. C. Van Der Sluis. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), which permits to copy and distribute the article for non-commercial purposes, provided that the article is not altered or modified and the original author and source are credited.
Citation:
Van Gelderen M, Jansen P, Van Der Sluis EC (2002) Zelfstandig ondernemen als leerproces: leerkansen en leerstijlen als succesfactoren. Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 76(11): 527-538. https://doi.org/10.5117/mab.76.12755 | |
Abstract Leren is een essentieel onderwerp voor starters van kleine ondernemingen. Het draagt bij tot persoonlijke ontwikkeling, maar ook tot korte-en langetermijnresultaten. Onderhavige studie onderzoekt wanneer en hoe starters van kleine ondernemingen leren. Het specificeert zowel situaties die leerkansen kunnen bieden alsook leerstijlen die deze starters kunnen gebruiken om deze kansen te benutten. In deze kwantitatieve studie onder recent gestarte zelfstandige ondernemers is onderzocht hoe leerkansen en leerstijlen zijn gerelateerd aan drie uitkomstmaatstaven; een resultaatuitkomst ( de mate waarin het doel is bereikt) , een ontwikkelingsuitkomst ( de mate waarin kennis en vaardigheden zijn ontwikkeld) en een affectieve evaluatie-uitkomst ( de mate waarin de starter tevreden is over zijn/ haar bedrijf) . Het resultaat toont aan dat leermogelijkheden en leerstijlen belangrijke succesfactoren zijn bij het starten van een eigen onderneming.