Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 77(11): 521-529, doi: 10.5117/mab.77.12766
Informatiemanagement in kaart gebracht
Rik Maes
Corresponding author:
Rik Maes © Rik Maes. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), which permits to copy and distribute the article for non-commercial purposes, provided that the article is not altered or modified and the original author and source are credited.
Citation:
Maes R (2003) Informatiemanagement in kaart gebracht. Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 77(11): 521-529. https://doi.org/10.5117/mab.77.12766 | ![Open Access](/i/open_access_icon_colour.svg) |
Abstract Voor veel organisaties is informatiemanagement nog onbekend gebied, in andere organisaties worstelen informatiemanagers met het helder aangeven van hun rol en betekenis. In dit artikel, bestemd voor ‘practitioners’, wordt informatiemanagement inzichtelijk in kaart gebracht aan de hand van een negenvlaksmodel en worden misvattingen erover weerlegd. Met een aantal voorbeelden geven we aan hoe organisaties, gebruikmakend van het voorgestelde model, tot een betekenisvolle invulling van informatiemanagement komen. Er wordt voorts ingegaan op de belangrijkste aandachtsgebieden van informatiemanagement en op de verschillende rollen van de CIO. Tot slot schetsen we de nabije en meer visionaire toekomst van het vakgebied. Informatiemanagement wordt niet alleen in kaart gebracht, maar voor nu en voor de toekomst ook op de kaart gezet!