Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 79(11): 573-581, doi: 10.5117/mab.79.12799
Benchmarking en prestatieverbetering in de publieke sector
expand article infoN. Brouwer, G. J. Van Helden
Open Access
Abstract
Benchmarking wordt geacht bij te dragen aan verbeteringen in de bedrijfsvoering, maar ook andere factoren zijn daarop van invloed. Zo kan, naast druk vanuit de omgeving (zoals wetgeving en verwachtingen van belanghebbenden), de interactie tussen de organisaties binnen de sector en daarbuiten van belang zijn. Ook interne factoren, zoals de ambitie, structuur en cultuur van de organisatie, kunnen een rol spelen. Of en in welke mate genoemde factoren van invloed zijn op verbeteringsprocessen binnen de Nederlandse waterschappen, is onderzocht aan de hand van de bedrijfsvergelijking zuiveringsbeheer (BVZ). Hierbij is inzicht verkregen in de verbeteringsgezindheid en verbeteringsmogelijkheden van waterschappen en in de rol die de BVZ daarbij speelt. Uit het onderzoek komt naar voren dat enerzijds een verbetering van het gemiddelde prestatieniveau van enkele belangrijke indicatoren heeft plaatsgevonden en dat de waterschappen de bedrijfsvergelijking hebben aangegrepen om na te denken over initiatieven tot prestatieverbetering, maar dat anderzijds geen overtuigende relatie is aan te geven tussen benchmarking en prestatieverbetering.