Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 84(11): 530-533, doi: 10.5117/mab.84.12849
Transparantie ten aanzien van maatschappelijk verantwoord ondernemen is geen wondermiddel
Chris Knoops
Corresponding author:
Chris Knoops © Chris Knoops. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), which permits to copy and distribute the article for non-commercial purposes, provided that the article is not altered or modified and the original author and source are credited.
Citation:
Knoops C (2010) Transparantie ten aanzien van maatschappelijk verantwoord ondernemen is geen wondermiddel. Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 84(11): 530-533. https://doi.org/10.5117/mab.84.12849 |  |
Abstract Verslaggeving van ondernemingen is in de loop der jaren aanzienlijk uitgebreid. De omvang van de verslaggevingsregels nam toe en ook de financiële jaarverslagen, halfjaarberichten en kwartaalberichten van ondernemingen zijn omvangrijker dan in het verleden. Daar komt nog bij dat steeds meer ondernemingen naast een financieel jaarverslag ook een maatschappelijk verslag (ook wel aangeduid als duurzaamheidsverslag, sustainability report of corporate social responsibility report) uitbrengen. Daarin wordt aandacht besteed aan maatschappelijk verantwoord ondernemen, dat wil zeggen de economische, milieu- en sociale aspecten van het ondernemen, ook wel aangeduid met people, planet, profit. Op dit vlak hebben zich de laatste jaren belangrijke ontwikkelingen voorgedaan, althans zeker ten aanzien van het ontwikkelen van richtlijnen en raamwerken; de praktijk lijkt nog achter te lopen.