Research Article |
|
Corresponding author: Henk Volberda ( h.w.volberda@uva.nl ) Academic editor: Annemarie Oord
© 2024 Kevin Heij, Henk Volberda, Rick Hollen.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), which permits to copy and distribute the article for non-commercial purposes, provided that the article is not altered or modified and the original author and source are credited.
Citation:
Heij K, Volberda H, Hollen R (2024) Floreren met imiteren: hoe uniek te zijn als de maatschappij gebaat is bij meer van hetzelfde? In: Majoor B, Gold A, Oord A (Eds) Jubileum 100 jaar MAB. Maandblad voor Accountancy en Bedrijfseconomie 98(5): 291-305. https://doi.org/10.5117/mab.98.132224
|
Innovaties die bijdragen aan het aanpakken van maatschappelijke vraagstukken worden inmiddels gezien als een bron van concurrentievoordeel. Imitatie van dergelijke innovaties is nagenoeg onvermijdelijk. Dit kan weliswaar maatschappelijk gezien wenselijk zijn, maar heeft tegelijkertijd een mogelijk ongunstig effect op het onderscheidend vermogen van een onderneming. Dit artikel belicht hoe dit onderscheidend vermogen kan worden bewaakt in het geval van imitatie. Hiertoe wordt eerst een overzicht aangereikt van wijzen waarop een innovatie met een bepaalde maatschappelijke impact kan worden geïmiteerd. Vervolgens worden diverse benaderingen gepresenteerd, waarmee onderscheidend vermogen en cumulatieve maatschappelijke impact kunnen samengaan in het geval van dergelijke imitaties. Het meer harmoniseren hiervan is van belang voor het op een grotere schaal kunnen aanpakken van maatschappelijke uitdagingen.
Imitatie, innovatie, maatschappelijke impact, onderscheidend vermogen
De opschaling van innovaties met een beoogde maatschappelijke impact middels imitatie hiervan door concurrenten is bevorderlijk voor het aanpakken van omvangrijke, urgente en homogene maatschappelijke uitdagingen. Tegelijkertijd kan dit het onderscheidend vermogen – en daarmee de winstgevendheid – van ondernemingen onder druk zetten. Dit artikel biedt enkele praktische handvatten om onderscheidend vermogen en cumulatieve maatschappelijke impact adequaat te kunnen combineren bij imitatie.
Innovatie en imitatie zijn twee prominente generieke strategieën om concurrentievoordeel te behalen of te behouden (
Er is in toenemende mate aandacht voor het realiseren van maatschappelijke impact als een aanvullende organisatiedoelstelling naast bedrijfsprestaties (
Het is uiteindelijk nagenoeg onvermijdelijk dat een succesvolle innovatie met een positieve maatschappelijke impact wordt geïmiteerd (
Hoe kunnen ondernemingen hun onderscheidend vermogen bewaken als de cumulatieve maatschappelijke impact van een innovatie gebaat is bij imitatie?
Met het beantwoorden van deze vraag draagt dit artikel op twee manieren bij aan inzichten in de huidige academische managementliteratuur. Ten eerste wordt een viertal varianten gepresenteerd van hoe een innovatie met een bepaalde maatschappelijke impact kan worden geïmiteerd. Ten tweede wordt hierop voortgeborduurd door het belichten van een viertal benaderingen van hoe het onderscheidend vermogen van ondernemingen en de cumulatieve maatschappelijke impact van innovaties meer hand in hand kan gaan wanneer deze innovaties worden geïmiteerd.
Een (product)innovatie wordt gezien als de ontwikkeling en introductie van een waarde-toevoegend product (oftewel een goed of dienst), dat nieuw is voor de betreffende markt of industrie of zelfs voor de wereld (
Innovatie- en imitatiestrategieën hebben elk hun strategische voordelen (zie Tabel
| Innovatie | Imitatie | |
|---|---|---|
| Voornamelijk nieuw voor... | … een bepaalde markt of industrie (of voor de wereld) | … een bepaalde onderneming |
| Proces van probleemoplossing: | Voorwaarts: ontwikkeling van onbekende kennis naar onbekende toepassing van die kennis | Achterwaarts: ontwikkeling van onbekende kennis naar bekende toepassing van die kennis (van de innovatie die wordt geïmiteerd) |
| Selectie van strategische voordelen: | • Technologisch leiderschap (voordelen van ervaringscurve; beïnvloeden van de koers van de markt of industrie) | • Minder technologische onzekerheid en marktonzekerheid |
| • Bezetten van productiefactoren, geografische locaties en productkenmerken | • Meeliften op innovaties van de pionier (zoals R&D-investeringen en opleiding van klanten) | |
| • Overstapkosten voor klanten | • Inspelen op verschuivingen in technologieën en klantbehoeften |
Aan innovatie ligt een zoektocht naar technologische kennis ten grondslag die nieuw is voor een markt of industrie (
Naast de mate van nieuwheid in termen van technologische kennis hebben innovaties met een beoogde maatschappelijke impact een tweede centrale eigenschap, namelijk het soort maatschappelijke impact waar deze op is gericht. Een onderscheidende maatschappelijke impact vormt een bron van concurrentievoordeel waar ondernemingen economisch gezien van kunnen profiteren (
Innovaties met een maatschappelijke impact kunnen een bron van concurrentievoordeel zijn. Doorgaans probeert de pionier het imiteren van de geïntroduceerde innovatie dan ook te beperken, zoals middels een octrooi (
Imiterende concurrenten worden geconfronteerd met zowel een ‘volgersdilemma’ als een ‘imitatorsdilemma’. Het volgersdilemma houdt in dat een afweging dient plaats te vinden tussen de risico’s van het wel of niet imiteren. Indien wordt besloten om niet te imiteren, dan bestaat bijvoorbeeld het risico dat een relevante marktontwikkeling wordt gemist en men wordt geconfronteerd met een concurrentievoordeel van de pionier die hier wel op heeft ingezet. Bij imiteren is er echter het risico dat de pionier het succes van de innovatie verkeerd heeft ingeschat, waardoor de benodigde investeringen van de volger niet renderen. Ook kan de innovatie risicovol zijn en de uitkomst onzeker (
Voortbouwend op de constateringen dat een innovatie met een bepaalde maatschappelijke impact twee centrale eigenschappen heeft – namelijk de technologische kennis die aan de innovatie ten grondslag ligt en het beoogde soort maatschappelijke impact – en dat men een combinatie van imitatie- en innovatiestrategieën kan toepassen, zijn vier mogelijkheden te onderscheiden voor wat betreft het imiteren van een (product)innovatie met een bepaalde maatschappelijke impact; zie ook Figuur
Eén van de pure varianten is dat zowel de innovatie als de specifieke maatschappelijke impact van de innovatie geïmiteerd worden door concurrenten. Dit kan variëren van het nagenoeg letterlijk kopiëren ervan tot het introduceren van verbeterde varianten (
De andere, tegenovergestelde pure variant is dat zowel de innovatie(kennis) van de pionier als de beoogde maatschappelijke impact van de innovatie (nog) niet of nauwelijks geïmiteerd wordt door de concurrentie, al dan niet doordat de pionier aanzienlijke barrières voor imitatie heeft opgeworpen (
Een van de twee hybride varianten, die een combinatie van innovatie- en imitatiestrategieën behelzen, is dat een onderneming de oorspronkelijke bedoelde maatschappelijke impact van een innovatie imiteert zonder dat de innovatie van de pionier zelf wordt gekopieerd. Om de vergelijkbare maatschappelijke impact te realiseren, zet de imitator in op andere innovaties of op nieuwe toepassingen van bestaande kennis, die bijvoorbeeld dichter aanliggen tegen de eigen missie en visie of de middelen en expertise die de onderneming voorhanden heeft. In lijn met het adagium ‘meerdere wegen leiden naar Rome’ kan het achterwaartse probleemoplossende proces bij imitatie leiden tot het generen van nieuwe inzichten en daarmee tot alternatieve oplossingspaden om een vergelijkbare impact te verwezenlijken (
Bij de tweede hybride variant wordt de innovatie geïmiteerd zonder dat de beoogde soort maatschappelijke impact van deze innovatie wordt nagebootst. De innovatie(kennis) wordt dan benut voor een ander (maatschappelijk) doel dan de impact die de pionier ermee voor ogen heeft (
Het gebruik van eenzelfde innovatie voor toepassing in relatie tot meerdere maatschappelijke doelstellingen kan zowel conflicten als synergiën met zich meebrengen. Conflicten ontstaan wanneer de doelstellingen van de verschillende toepassingen elkaar tegenwerken, wat kan leiden tot een versplintering van bijvoorbeeld middelen en aandacht. Aan de andere kant kunnen synergiën ontstaan wanneer ondernemingen de innovatie zodanig positioneren dat deze complementaire maatschappelijke doelen ondersteunt, wat resulteert in een verhoogde efficiëntie en bredere impact. Met de verschillende doeleinden behouden de pionier en de volger een onderscheidend vermogen, al draagt laatstgenoemde dan niet direct bij aan het op een grotere schaal aanpakken van de specifieke maatschappelijke uitdaging waar de pionier zich op richt. InProcess-LSP uit Oss bouwt bij de ontwikkeling van een procesanalysetechniek op nano-niveau voor de farmaceutische industrie – de NanoFlowSizer – voort op een techniek die afkomstig is uit de oogdiagnostiek. Bij The eNose Company uit Zutphen en Ecoplant uit Zwolle zijn de componenten die worden toegepast bij respectievelijk de Aeonose (een diagnostisch hulpmiddel om vroegtijdig ziektes te screenen via uitgeademde lucht) en het Suntracing Solar System (een off-grid systeem waarbij elektriciteit uit zonlicht wordt gehaald met meedraaiende panelen) niet nieuw, maar kunnen beide ondernemingen door de unieke componentencombinaties toonaangevend zijn met de impact die ze nastreven.
Alle varianten zoals opgenomen in Figuur
De positie die een onderneming in Figuur
Het onderscheidend vermogen, en daarmee de winstgevendheid van innovaties, komt meer onder druk te staan als ze worden geïmiteerd (
Bij imitatie van zowel de technologische kennis die aan de innovatie ten grondslag ligt als het soort maatschappelijke impact zullen er in de loop van de tijd strategische groepen ontstaan van ondernemingen (of business units daarvan) met vergelijkbare strategieën (
Verschillende perspectieven op de relatie tussen winstgevendheid en maatschappelijke impact.
| Aard van relatie tussen winstgevendheid en maatschappelijke impact: | Afweging | Gaan samen of versterken elkaar |
|---|---|---|
| Winstgevendheid en maatschappelijke impact: | Positieve maatschappelijke impact gaat ten koste van de winstgevendheid en vice versa. | Maatschappelijke impact is een bron van concurrentievoordeel en daarmee van winstgevendheid. |
| Winstgevendheid en cumulatieve maatschappelijke impact bij imitatie van innovaties met een maatschappelijke impact: | Imitatie is bevorderlijk voor de cumulatieve maatschappelijke impact, maar drukt het onderscheidend vermogen en daarmee de winstgevendheid. | Imitatie is bevorderlijk voor de cumulatieve maatschappelijke impact waarbij ondernemingen hun onderscheidend vermogen (en dus hun winstgevendheid) bewaken. |
Een alternatieve opvatting, die in de loop van de tijd aan populariteit heeft gewonnen, is dat winstgevendheid en maatschappelijke impact kunnen samengaan of elkaar zelfs kunnen versterken (
Voortbouwend op het perspectief dat winstgevendheid en (cumulatieve) maatschappelijke impact verenigbaar kunnen zijn of elkaar zelfs kunnen versterken, worden in de aankomende paragrafen vier benaderingen belicht om dit te bewerkstelligen in het geval innovaties die een maatschappelijke impact beogen onderhevig zijn aan imitatie; zie tevens Figuur
Illustratie van vier manieren waarop innovators hun onderscheidend vermogen kunnen bewaken bij de imitatie van een innovatie die een maatschappelijke impact beoogt.
In lijn met de twee gradaties in de onderste helft van Figuur
Alhoewel een focus op een maatschappelijke impact differentiërend werkt ten opzichte van concurrenten die een andere of geen maatschappelijke impact nastreven, verliest de impact aan onderscheidend vermogen naarmate deze meer wordt gekopieerd. De aantrekkende of afstotende werking van het soort maatschappelijke impact is echter – net als bij Newton’s derde wet – geen eenrichtingsverkeer. Enerzijds kan de maatschappelijke impact waar een innovatie op is gericht van invloed zijn op welke stakeholders zich daartoe aangesproken voelen of hoe zij daar tegenaan kijken (
Over de tijd kan een onderneming zich tevens onderscheiden met een vergelijkbare soort maatschappelijke impact door deze aan te scherpen of incrementeel aan te passen. Het op een verbeterde manier nastreven van een vergelijkbare soort maatschappelijke impact is doorgaans bevorderlijk voor de cumulatieve maatschappelijke impact ervan. Zo heeft zout- en chemiebedrijf Nobian haar maatschappelijke ambities opgeschroefd om tien jaar eerder dan gepland volledig klimaatneutraal te worden (
Een onderneming kan zich niet alleen onderscheiden met het soort maatschappelijke impact waar innovatie-activiteiten aan bijdragen, maar ook op basis van de technologische kennis die aan deze activiteiten ten grondslag ligt – in lijn met de equifinaliteit- en ‘blauwe oceaan’-benaderingen in Figuur
Bij de meer pure vorm van imitatie (rechtsboven in Figuur
Hoewel deze benadering een relatief veilige route is naar kortetermijnsucces (
Een andere manier waarop een onderneming zich kan onderscheiden bij de imitatie van een innovatie met een maatschappelijke impact is door nauwe banden te ontwikkelen met stakeholders zoals klanten. Daardoor is de uniciteit van de maatschappelijk impact minder van belang. Een voorbeeld van een dergelijke onderneming is Ben and Jerry’s, die reeds sinds de oprichting streeft naar het creëren van nauwe banden met ‘fans’ – de term waarmee de ijsmaker haar klanten aanduidt (
Een context waar de kracht van nauwe banden met een onderneming in het bijzonder als onderscheidende factor werkt, is die bij sportorganisaties. Bij deze organisaties komt een hoge mate van identificatie, connectie, emotie en loyaliteit kijken bij de relatie met externe stakeholders zoals fans en bezoekers (
Aan de terughoudendheid om initiatieven te ondernemen die de ontwikkelde nauwe banden kunnen beschadigen zit ook een keerzijde. Deze nauwe banden maken het namelijk minder waarschijnlijk om de blik te verruimen naar andere stakeholders waarmee minder nauwe tot geen banden zijn (
Bij de bovenstaande varianten voor een onderneming om zich te onderscheiden lag de focus op het bieden van oplossingen voor stakeholders. Ondernemingen kunnen innovaties die een maatschappelijke impact beogen echter ook realiseren met hen (
De beoogde maatschappelijke impact dient als gemeenschappelijke deler met stakeholders die zich daartoe aangetrokken voelen en vormt een krachtige bron van focus, motivatie, vastberadenheid en veerkracht om die impact te verwezenlijken (
In tegenstelling tot andere benaderingen om te onderscheiden (zie Figuur
In de sportcontext zijn meerdere voorbeelden te vinden van deze vierde benadering. Zo wordt bij Papendal gewerkt aan het ontwikkelen en testen van voedingsinnovatie, gericht op het bevorderen van het herstel van topsporters na intensieve trainingen. Nieuwe producten en gezonde varianten van bestaande producten zijn daarbij ontwikkeld en vervolgens getest (inclusief smaaktest) door topsporters. Sportbrood, sportrepen of een nieuw product met gelatine-hydrolysaat voor peesklachten zijn enkele voorbeelden van zulke sportinnovaties. Iets kunnen teruggeven aan de maatschappij wordt als belangrijk gezien. Zo wordt gekeken hoe de kennis en nieuwe oplossingen ook toegepast kunnen worden in andere contexten, waaronder in de zorgsector om het herstel van patiënten na een operatie te bevorderen. Een consortium van partijen is daarbij betrokken, inclusief Friesland Campina, NOC*NSF, Provincie Gelderland, Wageningen Universiteit en Ziekenhuis Gelderse Vallei (
Een uitdaging bij deze variant om het onderscheidend vermogen te bewaken bij de imitatie van een innovatie met een maatschappelijke impact is het vinden van een adequate balans tussen het creëren en toe-eigenen van waarde. Conform de ‘paradox van openheid’ (
Ondanks de toenemende aandacht voor het adresseren van grootschalige maatschappelijke uitdagingen is de rol van maatschappelijke impact onderbelicht gebleven bij studies omtrent combinaties van innovatie- en imitatiestrategieën. Eerder onderzoek is met name gefocust op het afzonderlijke en gecombineerde effect van deze strategieën op het onderscheidend vermogen en daarmee bedrijfsprestaties (
Ten eerste is een overzicht geboden van verschillende combinaties van innovatie en imitatie op basis van de dimensies technologische kennis en soort maatschappelijke impact (zie ook Figuur
Ten tweede verrijkt dit artikel bestaande inzichten betreffende de relatie tussen enerzijds het onderscheidend vermogen en bedrijfsprestaties en anderzijds de maatschappelijke impact. Hiermee wordt ingespeeld op het gebrek aan onderzoek naar het verklaren van verschillen in de innovatieprestaties tussen ondernemingen bij maatschappelijke impact (
De in dit artikel gepresenteerde inzichten hebben ook implicaties voor management. Deze bieden handvatten om onderscheidend vermogen en (cumulatieve) maatschappelijke impact te kunnen combineren bij de imitatie van innovaties die een maatschappelijke impact beogen (zie Figuren 2 en 3). Managers dienen verder te kijken dan alleen de tegenstrijdige aspecten door op zoek te gaan naar hoe beide doelstellingen kunnen samengaan dan wel elkaar kunnen versterken. Bij de imitatie van een innovatie die een maatschappelijke impact beoogt hoeven winstgevendheid en maatschappelijke impact dus niet per definitie tegenstrijdig (‘of/of’) te zijn; er zijn immers mogelijkheden voor meer harmonisering daartussen (‘en/en’). Winstgedreven ondernemingen kunnen door de juiste strategie te kiezen dus ook profiteren – net als de maatschappij – van de imitatie van innovaties die een maatschappelijke impact beogen.
Naast bijdragen heeft dit artikel ook verschillende beperkingen en daarmee suggesties voor toekomstig onderzoek. Zo is dit een conceptueel artikel waarin inzichten geïllustreerd worden met praktijkvoorbeelden. Toekomstig onderzoek dient – op basis van experimenten en/of paneldata – empirisch na te gaan hoe de bedrijfsprestaties en maatschappelijke impact zich verhouden en ontwikkelen bij elk van de vermelde varianten (zie Figuren 2 en 3). Toekomstig onderzoek kan ook inzichten bieden in de contextuele factoren, waarbij bepaalde varianten al dan niet meer floreren dan anderen. Zo is de concurrentiedruk van invloed op de mate waarin innovatie- en imitatiestrategieën economisch gezien meer renderen (
Het op een grotere schaal adresseren van een maatschappelijke uitdaging vraagt om meer dan alleen een innovatie met een maatschappelijke impact. Imitatie kan een waardevolle aanvulling zijn op innovatie, al kan dat spanningen opleveren tussen het onderscheidend vermogen van een onderneming en de cumulatieve maatschappelijke impact. Het meer harmoniseren van de economische en maatschappelijke impact bij zowel innovatie als de imitatie daarvan kan een krachtige motor vormen om maatschappelijke uitdagingen op een grotere schaal te adresseren.
K. Heij – Kevin is senior adviseur bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en tevens verbonden aan het Amsterdam Centre for Business Innovation (ACBI) van de Universiteit van Amsterdam.
H.W. Volberda – Henk is hoogleraar Strategie en Innovatie aan de Amsterdam Business School, Universiteit van Amsterdam, en directeur van het Amsterdam Centre for Business Innovation.
R.M.A. Hollen – Rick is senior docent, vakcoördinator en onderzoeker op het vlak van strategie en innovatie aan de Amsterdam Business School en eveneens verbonden aan het Amsterdam Centre for Business Innovation.
Strikt genomen kan een combinatie van innovatie en imitatie ook plaatsvinden binnen elk van die twee centrale eigenschappen. Het gaat echter voorbij aan de doeleinden van dit artikel om hierop verder in te gaan.
Een veronderstelling bij het bevorderen van de maatschappelijke impact via imitatie door concurrenten is dat er elders in de waardeketen (bijvoorbeeld bij leveranciers) geen substantiële knelpunten optreden om in het grotere volume te voorzien.