Research Article |
Corresponding author: Kim Hutten ( kim-hutten@hotmail.com ) Academic editor: Anna Gold
© 2025 Kim Hutten, Bob van Kuijck.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), which permits to copy and distribute the article for non-commercial purposes, provided that the article is not altered or modified and the original author and source are credited.
Citation:
Hutten K, van Kuijck B (2025) Beïnvloeden generatieverschillen het belang van sociale waarden bij de keuze voor het accountantsberoep? Maandblad voor Accountancy en Bedrijfseconomie 99(1): 25-35. https://doi.org/10.5117/mab.99.135758
|
Dit exploratieve onderzoek is gericht op de sociale motieven van Nederlandse accountants om voor het accountantsberoep te kiezen. Een belangrijke vraag in deze context is: hoe worden deze motieven mogelijk beïnvloed door generatieverschillen? De resultaten zijn niet alleen van belang om te begrijpen waarom accountants kiezen voor het accountantsberoep. Ze laten eveneens zien wat de veranderende motieven en verwachtingen betekenen voor de aansturing van verschillende generaties in de accountantspraktijk. Op basis van literatuuronderzoek zijn in dit onderzoek hypothesen geformuleerd over de verschillen in sociale waarden tussen generaties (X, Y en Z). De hypothesen zijn getoetst door middel van een survey onder accountants die werkzaam zijn (geweest) binnen de Nederlandse controlepraktijk. Uit het onderzoek blijkt dat er sprake is van een significant verschil tussen generatie X en Z in het belang van sociale waarden op het moment van hun keuze voor het accountantsberoep.
Management control in auditing, generatieverschillen, sociale waarden, externe accountants, modernisering accountantspraktijk, beroepskeuze
De resultaten van dit onderzoek benadrukken de noodzaak voor accountantskantoren om te differentiëren in hun personeelsbeleid, rekening houdend met de verschillen en overeenkomsten tussen generaties. Door sociale waarden te integreren, kunnen accountantskantoren beter inspelen op de verwachtingen van jongere werknemers, wat cruciaal is voor het behouden van talent en het aanpakken van het personeelstekort. Door de verschillen tussen generaties te begrijpen, kunnen accountantskantoren cultuurverbeteringen doorvoeren.
Grote accountantskantoren, de Koninklijke Nederlandse Beroepsorganisatie van accountants (NBA) alsmede universiteiten en hogescholen luiden de noodklok: er is sprake van een groeiend tekort aan accountants in Nederland. Uit onderzoek van de
In onderzoeken wordt vaak gekeken naar de oorzaken van dalende instroom en toenemende uitstroom (
Een belangrijke vraag is dan ook of de Nederlandse accountancysector aan de verwachtingen van de nieuwe generatie medewerkers kan voldoen. Zo lijkt de ‘oude’ cultuur op kantoren voor nieuwe generaties onaantrekkelijk (FD 2023). Van oudsher is bijvoorbeeld ‘openheid’ geen vanzelfsprekendheid binnen accountantsorganisaties (
De omgangsvormen binnen accountantsorganisaties veranderden, net zoals in de gehele maatschappij, en ondertussen werd ‘open communicatie’ een belangrijk onderdeel van het veranderingsproces tot kwaliteitsverbetering. Om een dergelijke verandering mogelijk te maken, worden andere kwaliteiten en vaardigheden verwacht en gevraagd van accountants. De jongere generatie lijkt beter te zijn in open communicatie, maar de hiërarchie is nog niet verdwenen (
Het doel van dit onderzoek is om inzicht te verkrijgen in de motieven om te kiezen voor het accountantsberoep en om scherp te krijgen of er tussen generaties verschillen zijn in sociale motieven. Hiermee kunnen de relevante factoren in de beroepskeuze van accountants worden bepaald en kan mogelijk een strategie tot het binden van accountants aan de sector worden gefaciliteerd. Ook in het licht van de bevindingen van de Kwartiermakers Toekomst Accountancysector zijn de uitkomsten van dit onderzoek mogelijk relevant. Onderwijs en cultuur zijn belangrijke onderwerpen waar de kwartiermakers zich mee bezighouden (
Dit onderzoek levert een bijdrage aan de wetenschappelijke literatuur door inzicht te verschaffen in de motieven voor de beroepskeuze van verschillende generaties. De relevantie van dit onderzoek wordt verder onderstreept door eerder internationaal onderzoek.
Ook wordt door verschillende onderzoekers opgeroepen tot het verrichten van onderzoek naar verschillen tussen generaties. Zo geven
De rest van dit artikel is als volgt opgebouwd. Sectie 2 bevat het literatuuronderzoek. In sectie 3 is de onderzoeksopzet beschreven, waarna in sectie 4 de onderzoeksresultaten worden gepresenteerd. In sectie 5 worden beperkingen van het onderzoek besproken en sectie 6 behandelt de suggesties voor vervolgonderzoek. Tot slot worden in sectie 7 aanbevelingen voor de accountantspraktijk gedaan.
In deze sectie wordt het literatuuronderzoek besproken. In sectie 2.1 worden de generaties gedefinieerd en vervolgens wordt in sectie 2.2 de invloed van generatiekenmerken in de werkomgeving besproken. In sectie 2.3 wordt dieper ingegaan op de algemene motieven voor een beroepskeuze. Tot slot zijn in sectie 2.4 de hypothesen gevormd die de generatieverschillen ten aanzien van sociale waarden weerspiegelen.
In de huidige maatschappij neemt de publieke aandacht voor generatieverschillen toe (
Een generatie kan worden onderscheiden vanuit de gedachte dat mensen in de tijd bepaalde ervaringen en sociale en politieke gebeurtenissen meemaken die hen vormen (
Binnen de literatuur bestaat er geen eenduidigheid over het definiëren van de verschillende generaties. Dit komt door een aantal conceptuele en methodologische problemen (
Het behoren tot een bepaalde generatie wordt geacht een belangrijke, zelfs beslissende invloed te hebben op de houding en gedragingen van mensen (
SCCT-Model: factoren die invloed hebben op aan carrière gerelateerde keuzes. Bron:
Zelfeffectiviteit (self-efficacy) en verwachtingen van de uitkomsten (outcome expectations) leiden tot bepaalde beroepsmatige interesses (interest). Deze beroepsmatige interesses leiden tot carrièredoelen (choice goals). Dit zijn bepaalde plannen en intenties voor de toekomst. Deze doelen verhogen de kans tot het daadwerkelijk kiezen (choice actions) voor bijvoorbeeld een bepaalde opleiding om een beroep te kunnen gaan beoefenen.
De verwachtingen van de uitkomsten kunnen aan de hand van verschillende waarden in kaart worden gebracht. Om invulling te geven aan de verwachtingen van de uitkomsten kan dus gebruik worden gemaakt van waarden die zijn gerelateerd aan werk (work values). Bij waarden gerelateerd aan werk gaat het als het ware om datgene wat ‘goed’ of ‘fout’ wordt geacht in de werkomgeving (
In dit onderzoek zijn deze waarden gehanteerd om aan de verwachting van uitkomsten uit het SCCT-raamwerk concrete invulling te geven. Per waarde is in kaart gebracht welke aspecten relevant zijn bij de keuze van mensen voor het accountantsberoep. In het vooronderzoek van dit artikel zijn de vijf waarden onderzocht. Het bleek dat de waarden intrinsiek, extrinsiek, aanzien en altruïsme niet leiden tot de identificatie van significante (α =.05) verschillen tussen generaties. Om deze reden ligt de focus in dit artikel specifiek op de sociale waarden.
Generatie X wordt omschreven als cynisch en sceptisch, met meer vertrouwen in zichzelf dan in instituties (
Generatie Y is opgegroeid in een tijdperk waarin meedoen belangrijker is dan winnen. Alle kinderen werden beloond, ongeacht of zij een hoge mate van prestaties hadden laten zien (
Generatie Z is opgegroeid in een wereld waarin informatie vrij beschikbaar is. Zij zijn de eerste generatie die geen wereld kent zonder het gebruik van internet en mobiele telefoons. Hierdoor hebben zij een voorkeur voor digitale communicatie in plaats van fysieke interactie (
Sociale waarden zien toe op de relatie met collega’s, leidinggevenden en anderen binnen de organisatie (
Op basis hiervan is hypothese 1 opgesteld, waarbij de verwachting is dat sociale waarden een belangrijkere rol spelen voor generatie Y dan voor generatie X.
H1 : Bij de keuze voor het accountantsberoep spelen sociale waarden een belangrijkere rol voor generatie Y dan voor generatie X.
Ook generatie Z heeft behoefte aan regelmatige feedback. Deze behoefte komt naar verwachting voort uit het feit dat ze zijn opgegroeid in een wereld van directe reacties (denk aan likes op social media). Veertig procent van generatie Z is op zoek naar dagelijkse interactie met de leidinggevende. Als dagelijkse interactie ontbreekt, hebben zij vaak het gevoel dat ze iets verkeerd hebben gedaan. Zonder regelmatige feedback haakt deze generatie af (
H2 : Bij de keuze voor het accountantsberoep spelen sociale waarden een belangrijkere rol voor generatie Z dan voor generatie Y.
H3 : Bij de keuze voor het accountantsberoep spelen sociale waarden een belangrijkere rol voor generatie Z dan voor generatie X.
Dit onderzoek ziet specifiek op personen die werkzaam zijn (geweest) in de controlepraktijk bij een accountantskantoor in Nederland. Dit onderzoek is gebaseerd op The Lyons Work Value Survey (TLWV) van
De invloed van sociaaleconomische status wordt niet meegenomen in dit onderzoek, gezien de complexiteit en bezwaren die gepaard gaan met het meten van deze variabelen (
De TLWV bestaat uit 31 stellingen over aan werk gerelateerde waarden die worden gemeten met een 5-punts Likertschaal. Deze is in verschillende wetenschappelijke onderzoeken toegepast (
# | Waarde | Stelling |
---|---|---|
1 | Sociaal | Het hebben van management dat tijdige en constructieve feedback over je prestaties geeft. |
2 | Sociaal | Werken met prettige en vriendelijke collega’s met wie je vriendschappen kunt sluiten. |
3 | Sociaal | Werken in een omgeving die levendig en leuk is. |
4 | Sociaal | Werk doen dat zorgt voor veel sociale interactie. |
5 | Sociaal | Werken voor een leidinggevende die attent en ondersteunend is. |
6 | Sociaal | Werken in een omgeving waar je je comfortabel voelt. |
Om de survey geschikt te maken voor dit onderzoek, zijn enkele aanpassingen doorgevoerd. Er is één stelling gewijzigd, namelijk “Having the ability to work alone, without having to rely on others” is vervangen door “Doing work that allows for a lot of social interaction” (
Onderzoeken meten verschillen tussen twee generaties vaak op een of meerdere punten in de tijd, waardoor het niet kunnen onderscheiden van het effect van generaties, leeftijd en periode een veelvoorkomend probleem is (
De survey is via Qualtrics onder (voormalig) accountants uitgezet middels een selecte steekproef. Daarbij diende het eigen sociale en persoonlijke netwerk van de auteurs, opgebouwd door gezamenlijk ruim 40 jaar ervaring bij o.a. Big-4-kantoren en academische instellingen, met circa 3.000 connecties als basis.
In totaal zijn 139 surveys ingevuld waarvan er uiteindelijk 128 zijn opgenomen in de dataset na opschoning: één respondent had de survey niet volledig ingevuld, zes respondenten waren niet in de controlepraktijk werkzaam (geweest), en vier respondenten behoorden niet tot de generaties X, Y of Z.
Op basis van de verzamelde data voor de 31 stellingen is een factoranalyse uitgevoerd (KMO = 0,790). De resultaten laten zien dat de zes vragen uit Tabel
Tabel
Generatie X | ||||||||
Variabele | N | Mean | Median | Std. Deviation | Skewness | Kurtosis | Minimum | Maximum |
Afhankelijke variabele | ||||||||
Sociaal | 20 | 3,3167 | 3,4167 | 0,8181 | -0,7040 | -0,3790 | 1,5000 | 4,3300 |
Controlevariabelen | ||||||||
Geslacht | 20 | 0,2500 | 0,0000 | 0,4440 | 1,2510 | -0,4970 | 0,0000 | 1,0000 |
Persoonlijk netwerk | 20 | 0,2000 | 0,0000 | 0,4100 | 1,6240 | 0,6990 | 0,0000 | 1,0000 |
Accountantskantoor | 20 | 0,7500 | 1,0000 | 0,4440 | -1,2510 | -0,4970 | 0,0000 | 1,0000 |
Generatie Y | ||||||||
Variabele | N | Mean | Median | Std. Deviation | Skewness | Kurtosis | Minimum | Maximum |
Afhankelijke variabele | ||||||||
Sociaal | 52 | 3,6026 | 3,6667 | 0,6528 | -0,0780 | -0,6450 | 2,1700 | 4,8300 |
Controlevariabelen | ||||||||
Geslacht | 52 | 0,3700 | 0,0000 | 0,4860 | 0,5760 | -1,7370 | 0,0000 | 1,0000 |
Persoonlijk netwerk | 52 | 0,2900 | 0,0000 | 0,4570 | 0,9620 | -1,1200 | 0,0000 | 1,0000 |
Accountantskantoor | 52 | 0,8800 | 1,0000 | 0,3230 | -2,4800 | 4,3140 | 0,0000 | 1,0000 |
Generatie Z | ||||||||
Variabele | N | Mean | Median | Std. Deviation | Skewness | Kurtosis | Minimum | Maximum |
Afhankelijke variabele | ||||||||
Sociaal | 56 | 3,8601 | 4,0000 | 0,7402 | -0,4440 | -0,4290 | 1,5000 | 4,8300 |
Controlevariabelen | ||||||||
Geslacht | 56 | 0,4100 | 0,0000 | 0,4960 | 0,3730 | -1,9310 | 0,0000 | 1,0000 |
Persoonlijk netwerk | 56 | 0,3000 | 0,0000 | 0,4640 | 0,8780 | -1,2760 | 0,0000 | 1,0000 |
Accountantskantoor | 56 | 0,6600 | 2,0000 | 0,4780 | -0,6980 | -1,5710 | 0,0000 | 1,0000 |
Type III Sum of Squares | Mean Square | F-waarde | Sig. | |
---|---|---|---|---|
Intercept | 255,395 | 255,395 | 525,134 | <,001*** |
Generatie | 4,163 | 2,081 | 4,28 | 0,016** |
Geslacht | 3,468 | 3,468 | 7,131 | 0,009*** |
Persoonlijk netwerk | 0,516 | 0,516 | 1,061 | 0,305 |
Accountantskantoor | 1,000 | 1,000 | 2,056 | 0,154 |
Error | 59,334 | 0,486 | ||
R Square | 0,147 | |||
Adjusted R Square | 0,112 | |||
Corrected model | 10,248 | 2,050 | 4,214 | <001*** |
Aantal waarnemingen | 128 |
Uit de ANCOVA-analyse blijkt dat het model als geheel significant is met een betrouwbaarheidsniveau van 99%. De verklarende kracht is echter beperkt (adj.R2 = 11,2%). Vervolgens is naar de verschillen tussen de gemiddelden van de sociale waarden van de generaties gekeken. Tabel
Mean difference | Std. Error | Sig. | ||
---|---|---|---|---|
Generatie X | Generatie Y | -0,204 | 0,185 | 0,818 |
Generatie Z | -0,492 | 0,184 | 0,025** | |
Generatie Y | Generatie X | 0,204 | 0,185 | 0,818 |
Generatie Z | -0,288 | 0,139 | 0,120 | |
Generatie Z | Generatie X | 0,492 | 0,184 | 0,025** |
Generatie Y | 0,288 | 0,139 | 0,120 |
De verschillen in sociale waarden tussen de generatie X en Z (-0,492) zijn significant bij p < ,05; de overige verschillen tussen de generaties zijn niet significant. Om de robuustheid van het resultaat te toetsen is ook een non-parametrische test (Kruskal-Wallis H-test) uitgevoerd. Dit heeft niet geleid tot andere uitkomsten. Op basis hiervan wordt geconcludeerd dat de hypothesen 1 en 2 worden verworpen en hypothese 3 wordt geaccepteerd (p < ,05). Het ontbreken van significante resultaten voor hypothese 1 en 2 kan mogelijk worden verklaard door de beperkte steekproefomvang en is relevant om verder te onderzoeken in vervolgonderzoek.
Dit onderzoek is uitgevoerd in de Nederlandse context, hetgeen een inherente beperking vormt voor generalisatie naar andere landen. Daarnaast is in dit onderzoek sprake van een selectieve en relatief beperkte steekproefomvang. Daarbij is voor generatie X sprake van relatief weinig observaties ten opzichte van generatie Y en Z. Ook is het onderzoek specifiek uitgevoerd onder (voormalig) accountants om de generaties X, Y en Z met elkaar te kunnen vergelijken. Hierbij is geen gebruik gemaakt van een controlegroep van mensen die niet voor het accountantsberoep hebben gekozen. In dit kader kan de stereotypeaanduiding in de literatuur als surrogaat worden beschouwd.
Een andere beperking ziet op het gebruik van een survey als onderzoeksinstrument. Ofschoon de survey is gebaseerd op een bestaand en veel gebruikt instrument, kan niet worden voorkomen dat respondenten sociaal wenselijke antwoorden hebben gegeven. Er kan een verschil bestaan tussen wat mensen zeggen (stated preferences) en wat ze daadwerkelijk doen (revealed preferences). Tevens is in de survey aan de respondenten gevraagd om zich te verplaatsen in het moment dat zij de keuze voor het accountantsberoep maakten. Dit kan leiden tot de retrospective bias (of hindsight bias). Deze beperking is nog meer van toepassing voor de oudere generaties, waar dat moment relatief lang geleden is. Bij het opzetten van de survey is de controlevariabele sociaaleconomische status niet meegenomen, aangezien die als homogeen werd beschouwd. Dit is wellicht een beperking van de onderzoeksopzet.
Tot slot wordt opgemerkt dat de resultaten van dit onderzoek slechts zien op sociale waarden en dat vervolgonderzoek zich moet richten op het bredere spectrum van waardeverschillen zoals geduid door
In vervolgonderzoek zou nader gekeken kunnen worden naar het onderscheid in sociale waarden tussen generaties. Door middel van kwalitatieve onderzoeksmethoden, zoals interviews of focusgroepen, kan dieper inzicht worden verkregen in de keuzes van de verschillende generaties en kunnen meer nuances worden verkregen waar het gaat om de verschillende aspecten van sociale waarden.
Toekomstig onderzoek zou ook kunnen worden verricht door middel van een longitudinale onderzoeksopzet. Hierbij worden data verzameld waarbij proefpersonen meerdere keren worden onderzocht, zodat veranderingen door het verloop van tijd kunnen worden gemeten. Hiermee kan meer inzicht worden verkregen in hoe generaties zich ontwikkelen in het accountantsberoep, welke mensen uiteindelijk in het beroep werkzaam blijven en welke uitstromen uit de sector.
Tot slot is het een aanbeveling om cross-cultureel onderzoek te verrichten om te bepalen of de uitkomsten specifiek voor Nederland zijn, of dat ze ook kunnen worden geëxtrapoleerd naar andere landen.
Differentiatie in het personeelsbeleid van werkgevers is belangrijk, omdat er verschillen tussen generaties bestaan. Die conclusie mag getrokken worden op basis van dit onderzoek. Accountantskantoren zouden hun wervings- en selectiestrategie op het gebied van sociale waarden kunnen aanpassen, om zo beter aan te sluiten bij de wensen van de nieuwe generaties (Y en Z). Meer dan in het verleden, zou hier dus aandacht moeten zijn voor sociale waarden, die zich manifesteren als een tijdige en constructieve feedback over prestaties en een levendige en prettige werksfeer met attente en ondersteunende leidinggevenden. Daarnaast is het voor de ontwikkeling van de werkomgeving en het behouden en binden van collega’s van belang om een coöperatieve werkomgeving te stimuleren. Mogelijk past daarbij een minder hiërarchische cultuur, waarbij geen sprake is van een competitieve omgeving, maar juist een omgeving en cultuur waarin samenwerking centraal staat. Dit leidt automatisch tot een toename van de aandacht voor sociale waarden. Denk bijvoorbeeld aan sociale activiteiten door accountantskantoren buiten het werk om, zoals teamuitjes, sportactiviteiten en netwerkborrels. Voorts zullen ook andere waarden die in het verlengde hiervan liggen wijzigen (onder andere de afname van het belang van aanzien en het versterken van altruïstische waarden) en bijdragen aan de noodzakelijke cultuurverandering binnen accountantskantoren.
Hierbij wordt benadrukt dat niet enkel de focus op de wensen en verwachtingen van de nieuwe generaties moet komen te liggen. Werkgevers moeten ook de andere generaties en de onderlinge verhoudingen tussen generaties niet uit het oog verliezen. Daarbij speelt de scheiding van werk en privé een belangrijke rol. De focus op generatieverschillen is juist relevant omdat de generaties Y en Z andere prioriteiten en verwachtingen lijken te hebben dan de oudere generatie X; de generatie die op dit moment veelal de leiding heeft binnen accountantskantoren. Door deze verschillen te begrijpen, kunnen accountantskantoren hun cultuur verbeteren en differentiatie in management control aanbrengen. Dit leidt tot een betere afstemming op de behoeften van verschillende generaties en is van groot belang voor het aanpakken van het personeelstekort.
K. Hutten MSc RA RC – Kim
B. van Kuijck PhD RA RC – Bob is onafhankelijk Finance, Control & Audit professional, toezichthouder en freelance docent bij de MSc Accountancy opleiding bij Nyenrode Business Universiteit.
Dit artikel is gebaseerd op de EMFC-scriptie van Kim Hutten die is begeleid door Bob van Kuijck. Dit maakt haar tot een van de winnaars van de MAB-scriptieprijs 2024.