Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 74(12): 1-10, doi: 10.5117/mab.74.13769
Nieuwe wegen naar ontwerpen van informatie-intensieve organisaties
Hans Jägers
Corresponding author:
Hans Jägers © Hans Jägers. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), which permits to copy and distribute the article for non-commercial purposes, provided that the article is not altered or modified and the original author and source are credited.
Citation:
Jägers H (2000) Nieuwe wegen naar ontwerpen van informatie-intensieve organisaties. Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 74(12): 1-10. https://doi.org/10.5117/mab.74.13769 | |
Abstract In de theorieën over het ontwerpen van organisa-ties is er steeds een fascinatie geweest voor het vraagstuk van ordening van activiteiten, taken, verantwoordelijkheden en functies. Vele auteurs gingen ervan uit dat iedere managementuitdaging kon worden vertaald in een duidelijk omschreven probleem waarvoor ontwerptechnisch een optima-le oplossing kon worden gevonden (Lester e.a., 1998). De veronderstelling die meestal achter een dergelijke benadering lag, was dat een organisatie moest kunnen aansluiten op een markt met ken-merken van stabiliteit dan wel dynamiek en/of complexiteit. Op dit terrein zijn theorieën ontwik-keld en modellen gepresenteerd die in het indus-triële tijdperk zeer lang hebben standgehouden, en die met hun descriptieve manier het denken over het ontwerpen van organisaties jarenlang hebben gedomineerd. Mintzberg (1979; 1989) neemt hier-in een uitgesproken plaats in. Zijn invloed over het inrichten van organisaties is met name in de jaren tachtig zeer groot geweest en nog steeds laten zijn opvattingen hun sporen na.