Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 77(12): 586-593, doi: 10.5117/mab.77.13809
Invloed en leren bij het milieumanagement van ondernemingen
F. H. Wijen
Corresponding author:
F. H. Wijen © F. H. Wijen. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), which permits to copy and distribute the article for non-commercial purposes, provided that the article is not altered or modified and the original author and source are credited.
Citation:
Wijen FH (2003) Invloed en leren bij het milieumanagement van ondernemingen. Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 77(12): 586-593. https://doi.org/10.5117/mab.77.13809 | ![Open Access](/i/open_access_icon_colour.svg) |
Abstract Dit artikel analyseert interacties tussen invloeden van belanghebbenden en leerprocessen binnen organisaties, toegepast op milieumanagement. Uit het literatuuroverzicht, waarin aandacht voor typologieën, processen, actoren en dynamische ontwikkelingen, worden twee stellingen afgeleid. Deze worden getoetst aan de hand van longitudinale gevalstudies. Hieruit blijkt dat effectief leren het samenvallen vereist van minimaal drie kritische leerrollen, waarbij invloedrijke actoren nieuwe kennis genereren, verspreiden, toepassen en beschermen. Tevens toont de studie dat organisaties, naarmate ze meer leren, neigen tot een blikveldvernauwing van hun relaties met belanghebbenden, tenzij discontinuïteiten optreden. Deze bevindingen hebben belangrijke implicaties voor academici, ambtenaren en ondernemers.