Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 79(12): 619-626, doi: 10.5117/mab.79.13834
Corporate governance en maatschappelijke verslaggeving
Ans Kolk
Corresponding author:
Ans Kolk © Ans Kolk. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), which permits to copy and distribute the article for non-commercial purposes, provided that the article is not altered or modified and the original author and source are credited.
Citation:
Kolk A (2005) Corporate governance en maatschappelijke verslaggeving. Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 79(12): 619-626. https://doi.org/10.5117/mab.79.13834 | ![Open Access](/i/open_access_icon_colour.svg) |
Abstract In de afgelopen jaren is de druk op ondernemingen om uitgebreider verantwoording af te leggen sterk toegenomen. Deze transparantiebehoefte komt uit twee verschillende perspectieven: groeiende eisen vanuit corporate governance-oogpunt, waarin ethiek ook een rol is gaan spelen; alsmede een aanhoudende stijging van maatschappelijke verslaggeving waarin ondernemingen ook steeds meer aandacht besteden aan sociaal-ethische, financiële en organisatorische onderwerpen. Dit artikel analyseert in welke mate en hoe de Global Fortune 250 ondernemingen corporate governance-aspecten behandelen in hun maatschappelijke verslaggeving. Veel ondernemingen blijken er aandacht aan te besteden, vooral Europese en Japanse, hoewel lang niet altijd even gedetailleerd. Het artikel geeft trends en interessante voorbeelden, en beschouwt onderlinge verschillen alsmede implicaties.