Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 76(3): 113-116, doi: 10.5117/mab.76.15698
Kennismanagement, strategie en IT
Sjoerd Romme
Corresponding author:
Sjoerd Romme © Sjoerd Romme. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), which permits to copy and distribute the article for non-commercial purposes, provided that the article is not altered or modified and the original author and source are credited.
Citation:
Romme S (2002) Kennismanagement, strategie en IT. Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 76(3): 113-116. https://doi.org/10.5117/mab.76.15698 | |
Abstract Door de opkomst van informatietechnologie (IT) zijn de mogelijkheden en de belangstelling voor kennismanagement sterk toegenomen. Te vaak wordt kennismanagement gelijkgesteld aan IT. Dit artikel bespreekt waarom investeringen in IT-gestuurd kennismanagement in sommige gevallen niet de gewenste resultaten opleveren. Besproken wordt het onderscheid tussen impliciete en expliciete kennis en de verschillende soorten kennisprocessen en kennisactiva die voor bedrijfsprocessen van belang zijn. Vervolgens worden verschillende wegen naar kennismanagement beschreven waarin IT een ondergeschikte rol speelt, en één weg waarin IT de hoofdrol speelt.