Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 77(3): 91-99, doi: 10.5117/mab.77.15703
Bevorderen van prestatiegericht gedrag
A. A. De Waal
Corresponding author:
A. A. De Waal © A. A. De Waal. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), which permits to copy and distribute the article for non-commercial purposes, provided that the article is not altered or modified and the original author and source are credited.
Citation:
De Waal AA (2003) Bevorderen van prestatiegericht gedrag. Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 77(3): 91-99. https://doi.org/10.5117/mab.77.15703 | |
Abstract Hoe kan prestatiegericht gedrag in een organisatie worden bevorderd? Om deze vraag te beantwoorden is onderzocht welke factoren bepalend zijn voor een dergelijk gedrag en welke rol het prestatiemanagementsysteem van een organisatie, zoals de balanced scorecard, daarbij speelt. In de ‘prestatiegerichte organisatie’, waar voldoende aandacht wordt besteed aan gedragsfactoren, worden betere resultaten behaald doordat organisatieleden op een prestatiegerichte wijze handelen. Dit artikel beschrijft hoe een organisatie kan identificeren, gebruikmakend van de gedragsfactoren, of zij voldoende prestatiegericht is en hoe deze prestatiegerichtheid zou kunnen worden verbeterd.