Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 78(3): 89-97, doi: 10.5117/mab.78.15712
Management van legitimiteit
M. P. Van Der Steen
Corresponding author:
M. P. Van Der Steen © M. P. Van Der Steen. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), which permits to copy and distribute the article for non-commercial purposes, provided that the article is not altered or modified and the original author and source are credited.
Citation:
Van Der Steen MP (2004) Management van legitimiteit. Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 78(3): 89-97. https://doi.org/10.5117/mab.78.15712 | ![Open Access](/i/open_access_icon_colour.svg) |
Abstract Dit artikel pleit voor een nadere beschouwing van de control-cyclus in het algemeen, en prestatiemeting in het bijzonder, op basis van de bijdrage die zij leveren aan het verbeteren van de legitimiteit van een organisatie in de maatschappij. Ter illustratie gebruikt het artikel de Rabobank, die zich als coöperatie beroept op verschillende bronnen van legitimiteit van leden, klanten, raden van toezicht, besturen en toezichthouders. Expliciete beoordeling van prestatiemeting volgens deze bronnen van legitimiteit, levert sturing op die direct is gekoppeld aan het basaal bestaansrecht van de organisatie. Deze beoordeling is met name relevant voor controllers, daar zij hiermee kunnen bijdragen aan het voorkómen van ‘management myopie’ door in het prestatiemeetsysteem aandacht te besteden aan de verschillende bronnen van legitimiteit. Dit helpt hen de signalen van vele belanghebbenden te structureren en te prioriteren.