Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 85(3): 124-131, doi: 10.5117/mab.85.15763
effect van extern gegeven feedback op prestatie en emotionele beleving van de individuele werknemer
Justin J. P. Jansen
Corresponding author:
Justin J. P. Jansen © Justin J. P. Jansen. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), which permits to copy and distribute the article for non-commercial purposes, provided that the article is not altered or modified and the original author and source are credited.
Citation:
Jansen JJP (2011) effect van extern gegeven feedback op prestatie en emotionele beleving van de individuele werknemer. Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 85(3): 124-131. https://doi.org/10.5117/mab.85.15763 | |
Abstract Bij personeelsbeoordeling geeft in het algemeen de directe manager feedback aan een individuele medewerker over diens werk. Onderzoek wijst uit dat feedback niet altijd positieve gevolgen heeft voor werkprestatie en werkbeleving. er wordt een overzicht gegeven van onder welke condities feedback werkt, bijvoorbeeld hoe er wordt omgegaan met fouten. Zo blijkt erg specifieke feedback niet bevorderlijk voor leren en blijken managers in het algemeen minder last te hebben van beoordelaarsfouten. Iedere feedbackgever blijkt op een eigen, onder andere met de werkpositie samenhangende wijze te beoordelen. Vandaar dat steeds vaker gewerkt wordt met meerdere beoordelaars; dit is zelfs de kern van de multi-rater feedbackmethode. Tot besluit worden daarom verschillende beoordelingsmethoden (reguliere beoordeling, multi-rater feedback, assessment center) systematisch met elkaar vergeleken.