Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 86(3): 94-101, doi: 10.5117/mab.86.15773
Een verkenning van de interactie tussen management accounting en marketing management
Jan Van Helden
Corresponding author:
Jan Van Helden © Jan Van Helden. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), which permits to copy and distribute the article for non-commercial purposes, provided that the article is not altered or modified and the original author and source are credited.
Citation:
Van Helden J (2012) Een verkenning van de interactie tussen management accounting en marketing management. Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 86(3): 94-101. https://doi.org/10.5117/mab.86.15773 | ![Open Access](/i/open_access_icon_colour.svg) |
Abstract Dit artikel exploreert de interactie tussen management accounting en marketing management. Twee vormen van interactie worden onderscheiden: informeren en integreren. Hoewel traditionele management accounting onderwerpen, zoals de verschillenanalyse van verkoopopbrengsten, worden gekenmerkt door een informerende interactie, zijn er perspectieven op een integrerende interactie tussen beide vakgebieden bij enkele recent ontwikkelde management accounting technieken, zoals de Balanced Scorecard, Activity- Based Costing, Target costing en de analyse van klantwinstgevendheid. Door aandacht te besteden aan vraagstukken op het terrein van marketing (en operationele management), heeft de management accounting zich verbreed buiten het traditionele financiële domein. Maar er is meer nodig: onder andere meer aandacht voor marketingonderwerpen in management accounting leerboeken, het beter benutten van marketingkennis bij management accountingonderwerpen (zoals bij klantwinstgevendheidsanalyse en multidimensionele prestatiemetingssystemen) en het uitvoeren van gezamenlijke onderzoekprojecten door marketing en management accounting onderzoekers.