Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 77(4): 178-185, doi: 10.5117/mab.77.16295
Exportmarktoriëntatie en informatieverzameling
J. A. Voerman
Corresponding author:
J. A. Voerman © J. A. Voerman. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), which permits to copy and distribute the article for non-commercial purposes, provided that the article is not altered or modified and the original author and source are credited.
Citation:
Voerman JA (2003) Exportmarktoriëntatie en informatieverzameling. Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 77(4): 178-185. https://doi.org/10.5117/mab.77.16295 | ![Open Access](/i/open_access_icon_colour.svg) |
Abstract Hoewel de afgelopen jaren meerdere onderzoeken zijn gepubliceerd over marktgerichtheid, staat de literatuur over exportmarktoriëntatie nog in haar kinderschoenen. In dit artikel wordt gekeken naar de informatieacquisitie van de Europese MKB-ondernemer; de eerste stap tot exportmarktgerichtheid in een internationale setting. De vraag is hierbij hoe de risicohouding van de ondernemer dit informatiegedrag beïnvloedt en of MKB-bedrijven die meer informatie zoeken ook daadwerkelijk beter presteren. Het blijkt dat een risicoaverse ondernemer inderdaad minder informatie verzamelt en minder hoge exportverkopen heeft. Ook is er een directe, negatieve link te vinden tussen de risicohouding en de exportprestatie.