Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 82(5): 245-252, doi: 10.5117/mab.82.16921
Van opvolgingsproblematiek naar een centrale rol voor de familie
Karen Verduyn
Corresponding author:
Karen Verduyn © Karen Verduyn. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), which permits to copy and distribute the article for non-commercial purposes, provided that the article is not altered or modified and the original author and source are credited.
Citation:
Verduyn K (2008) Van opvolgingsproblematiek naar een centrale rol voor de familie. Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 82(5): 245-252. https://doi.org/10.5117/mab.82.16921 | ![Open Access](/i/open_access_icon_colour.svg) |
Abstract Dit artikel bespreekt een onderzoek naar (veranderingen in) de betekenis die wordt toegekend aan het familiebedrijf in de Nederlandse zakelijke media. De methode die wordt gehanteerd is de contentanalyse: we onderzochten de ‘typische taal’ (sleutelwoorden) in artikelen die gaan over familiebedrijven. Drie tijdsperioden zijn vergeleken: 2001, 2003 en 2005. Het overzicht van sleutelwoorden laat zien dat de sleutelwoordcategorie ‘familie’ tussen 2001 en 2005 aan betekenis heeft toegenomen. ‘Opvolging’ en ‘leiderschap/bestuur’ hebben aan betekenis afgenomen. Deze categorieën waren – binnen de onderzochte tijdsperiode(s) – het meest populair in 2001. ‘Eigendom’ was het meest populair in 2003.