Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 85(5): 239-248, doi: 10.5117/mab.85.16936
Reflecties op de kwaliteit van de jaarverslaggeving
expand article infoB. Feenstra
Open Access
Abstract
Een reeks van schandalen op het gebied van de externe verslaggeving heeft in binnen- en buitenland de afgelopen twintig jaren geleid tot een hernieuwde bezinning op de doelstellingen en de inhoud ervan. Ook de regelgeving met betrekking tot de externe verslaggeving is aangepast; de eisen die heden ten dage worden gesteld aan de jaarrekening en het jaarverslag zijn aanzienlijk strenger dan twintig jaren geleden. In de managementliteratuur zijn in de jaren tachtig en negentig vele voorstellen gedaan ter verbetering van het functioneren van organisaties; in dit artikel worden hiervan zes voorbeelden genoemd en worden er twee nader toegelicht. In de literatuur over de kwaliteit van de externe verslaggeving is van deze voorstellen evenwel weinig tot niets terug te vinden, zoals blijkt uit de bespreking van enkele studies waarin het begrip kwaliteit soms relatief eng en soms relatief breed wordt geïnterpreteerd. In het artikel komen diverse interpretaties van het kwaliteitsbegrip aan de orde. Kwaliteitsdiscussies waarin keuzeproblemen centraal worden gesteld door middel van de begrippen ‘accounting choice’ en ‘impression management’ zijn in de internationale verslaggevingsliteratuur ruimschoots aanwezig. Kwaliteitsdiscussies in de Nederlandstalige literatuur gaan veelal uit van een relatief enge interpretatie van het begrip kwaliteit. Empirische onderzoekingen hebben veelal een ‘compliance’-karakter; ‘accounting choice’- en ‘impression management’-studies komen niet voor. In de afgelopen tien jaren hebben zich in Nederland belangrijke institutionele en verslaggevingsinhoudelijke ontwikkelingen voltrokken.