Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 85(5): 248-255, doi: 10.5117/mab.85.16937
Aanbesteding en sturing van openbaarvervoerconcessies in het licht van opbrengstrisico’s en ontwikkelverantwoordelijkheid
Jan Bosker
Corresponding author:
Jan Bosker © Jan Bosker. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), which permits to copy and distribute the article for non-commercial purposes, provided that the article is not altered or modified and the original author and source are credited.
Citation:
Bosker J (2011) Aanbesteding en sturing van openbaarvervoerconcessies in het licht van opbrengstrisico’s en ontwikkelverantwoordelijkheid. Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 85(5): 248-255. https://doi.org/10.5117/mab.85.16937 | ![Open Access](/i/open_access_icon_colour.svg) |
Abstract In het openbaar vervoer in Nederland is sprake van marktwerking in de vorm van concurrentie om de weg. De decentrale overheid (provinciaal of regionaal) heeft de wettelijke taak om openbaarvervoerconcessies (OV-concessies) te verlenen aan vervoerders door middel van aanbestedingen. In die aanbestedingen definieert de concessieverlenende overheid onder meer de rolverdeling tussen zichzelf en de concessieverkrijgende vervoerder. Een belangrijke vraag die zich daarbij voordoet is met welke rolverdeling tussen de concessieverlenende overheid en de concessieverkrijgende vervoerder de doelstellingen met betrekking tot het openbaarvervoerbeleid van de betrokken overheid het beste gediend zijn. Moet de overheid de verantwoordelijkheid nemen voor de productontwikkeling? Wie draagt het reizigersopbrengstrisico, de overheid of de vervoerder? En wat betekent het antwoord op die vragen voor de wijze van aanbesteden en beheren door de concessieverlenende overheid?