Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 87(5): 198-206, doi: 10.5117/mab.87.16951
Aandeleninkoop en waardecreatie
expand article infoArnoud W. A. Boot
Open Access
Abstract
Tussen 2000 en 2012 is het bedrag dat Nederlandse beursfondsen besteden aan aandeleninkoop vertienvoudigd, van 2 miljard euro in 2000 tot 20 miljard euro in 2011. Modigliani en Miller (M&M) hebben ons al in 1958 geleerd dat schuiven met geld, dus ook aandeleninkoop, geen waarde creëert, behalve als de fiscus meebetaalt in de vorm van aftrekbaarheid van rente op vreemd vermogen. Een tweetal op asymmetrische informatie gebaseerde verfijningen kunnen duiden op waardecreatie, veelal is echter sprake van misvattingen. Misvattingen duiden meestal op gebrek aan inzicht in de kern M&M-inzichten en/of een geloof in boekhoudkundige grootheden – zoals winst per aandeel – die door aandeleninkoop te beïnvloeden zijn maar ten principale niets met waardecreatie van doen hebben. Het bestaan van asymmetrische informatie tussen management en beleggers kan aandeleninkoop een positieve signaalwerking geven, en eveneens van waarde zijn als een soort commitment dat overtollige kasmiddelen niet kunnen worden verspild. We gaan in op de druk die analisten en beleggers uitoefenen op het management om excessief aandelen in te kopen. Verder bespreken we machogedrag van bestuurders dat tot een onverantwoord agressieve inkoop van aandelen kan leiden. We beschrijven ook de recente ervaringen van KPN met aandeleninkoop.