Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 75(6): 256-266, doi: 10.5117/mab.75.17488
Opkomst van telersverenigingen in de Nederlandse voedingstuinbouw
W. J. J. Bijman,
G. W. J. Hendrikse
Corresponding author:
W. J. J. Bijman © W. J. J. Bijman, G. W. J. Hendrikse. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), which permits to copy and distribute the article for non-commercial purposes, provided that the article is not altered or modified and the original author and source are credited.
Citation:
Bijman WJJ, Hendrikse GWJ (2001) Opkomst van telersverenigingen in de Nederlandse voedingstuinbouw. Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 75(6): 256-266. https://doi.org/10.5117/mab.75.17488 | |
Abstract De organisatie van de afzet van Nederlandse tuinbouwproducten maakt momenteel een turbulente tijd door. Coöperatieve veilingen zijn gefuseerd en de nieuwe afzetorganisaties – The Greenery, Veiling ZON, Fruitmasters – gaan zich actiever bezighouden met handel en marketing. Tegelijkertijd richten telers van groenten en fruit nieuwe verenigingen op om de verkoop van hun producten zelf te organiseren of om hun positie binnen de afzetorganisaties te versterken. Tomatentelers hebben begin jaren negentig de spits afgebeten, waarna telers van andere groenten – maar ook van fruit – volgden.