Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 82(6): 256-263, doi: 10.5117/mab.82.17773
Soft controls bij de rijksoverheid
Muel Kaptein,
H Vink
Corresponding author:
Muel Kaptein © Muel Kaptein, H Vink. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), which permits to copy and distribute the article for non-commercial purposes, provided that the article is not altered or modified and the original author and source are credited.
Citation:
Kaptein M, Vink H (2008) Soft controls bij de rijksoverheid. Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 82(6): 256-263. https://doi.org/10.5117/mab.82.17773 | ![Open Access](/i/open_access_icon_colour.svg) |
Abstract Sinds de boekhoudschandalen begin deze eeuw is de aandacht voor het falen of ontbreken van soft controls als oorzaak van onjuistheden in de fi nanciële verantwoording toegenomen. Tegelijkertijd is er nog weinig bekend over wat soft controls zijn, hoe zij zich manifesteren binnen organisaties en op welke wijze zij te operationaliseren en te meten zijn. Dit artikel verkent het belang van soft controls in relatie tot de meer traditionele hard controls. Voor dertig geconstateerde rechtmatigheidsfouten in de jaarverslagen 2006 van de rijksoverheid zijn betrokken auditors geïnterviewd. Bij geen van de fouten is de oorzaak gelegen in het falen van louter hard controls, terwijl bij 17% van de fouten het louter ontbreken van soft controls de oorzaak is. In 80% van de fouten is echter de oorzaak gelegen in het falen van zowel soft als hard controls. Soft controls blijken vooral belangrijk te zijn bij het tegengaan van oneigenlijke druk van de politiek en de ambtelijke leiding.