Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 86(6): 222-234, doi: 10.5117/mab.86.17809
Ontwikkelingen in het leesbaarheidsonderzoek van narratieve accountingteksten
expand article infoB. Feenstra
Open Access
Abstract
De leesbaarheid van narratieve accountingteksten wordt traditioneel bepaald met behulp van een of meer leesbaarheidsformules. Deze formules, waarvan er drie worden besproken, zijn in de literatuur ernstig bekritiseerd. De toepassingen binnen accounting zijn dientengevolge aanvechtbaar. In het moderne leesbaarheidsonderzoek staat het sociaalpsychologische paradigma impressiemanagement centraal. Binnen dit paradigma wordt onderzocht hoe de ondernemingsleiding de informatieasymmetrie tussen de leiding en buitenstaanders benut in de vorm van vertekeningen in de externe verslaggeving. Manipulaties door middel van het gebruik van taal kunnen daartoe worden aangewend. Er worden veel voorbeelden gegeven van accountingstudies waarin verschillende soorten manipulatiestrategieën met betrekking tot het taalgebruik worden besproken. Meer en meer worden in het accountingonderzoek concepten uit de psychologie en de letteren toegepast. In het artikel worden in dit kader suggesties gedaan voor toekomstig onderzoek