Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 77(7/8): 348-358, doi: 10.5117/mab.77.20789
De relatie tussen waardecreatie en koersontwikkeling voor Nederlandse ondernemingen
H. G. Eijgenhuijsen,
H. A. Rijken,
S. H. Roelofs
Corresponding author:
H. G. Eijgenhuijsen © H. G. Eijgenhuijsen, H. A. Rijken, S. H. Roelofs. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), which permits to copy and distribute the article for non-commercial purposes, provided that the article is not altered or modified and the original author and source are credited.
Citation:
Eijgenhuijsen HG, Rijken HA, Roelofs SH (2003) De relatie tussen waardecreatie en koersontwikkeling voor Nederlandse ondernemingen. Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 77(7/8): 348-358. https://doi.org/10.5117/mab.77.20789 | ![Open Access](/i/open_access_icon_colour.svg) |
Abstract Waardecreatie vindt plaats wanneer verwachtingen worden overtroffen. Op basis van deze gedachte is een empirisch onderzoek naar de relatie tussen waardecreatie en koersontwikkeling voor Nederlandse ondernemingen ingericht en uitgevoerd. De resultaten laten zien dat de verandering in nettowinst, als alternatieve benadering voor waardecreatie, veel beter correleert met het koersrendement dan EVA. Indien de vermogenskosten worden berekend op basis van marktwaarde heeft EVA alleen in de jaren tachtig, vóór introductie van het EVA-concept door Bennett Stewart (1991), een significante toegevoegde waarde gehad.