Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 79(7/8): 379-393, doi: 10.5117/mab.79.20818
Brancheorganisaties en hun leden: een te verklaren liefde?
expand article infoJ. Holleman, E. Masurel, J. Veenstra
Open Access
Abstract
Brancheorganisaties zijn van oudsher van groot belang voor het MKB. In dit artikel wordt een model geïntroduceerd, dat de 'aanbieder' (de brancheorganisatie) kan gebruiken om marktonderzoek te verrichten onder ‘klanten’ en ‘niet-klanten’ (leden en niet-leden). Hierin komen bedrijfs-, demografische, organisatorische en psychologische kenmerken van leden en niet-leden aan de orde. Met extra kennis van de verschillen tussen leden en niet-leden kan de brancheorganisatie beter bestuderen in hoeverre aanpassing van haar beleid een optie is, teneinde niet-leden te converteren naar leden (met het oog op ledenwerving maar ook op ledenbehoud). Het model is toegepast in de grafimediabranche, waarin brancheorganisaties en het MKB traditioneel van groot belang zijn. Concreet gaat het om onderzoek dat is verricht in de zeefdruk- en signbranche, waarbij de brancheorganisatie ZSO een belangrijke rol speelde. Het aantal leden van deze brancheorganisatie is in de afgelopen jaren sterk teruggelopen. Het onderzoeksmodel kan ook worden toegepast op andersoortige organisaties, zoals franchiseorganisaties en winkeliersverenigingen. Uit dit specifieke, in de grafimediabranche verrichte onderzoek blijkt dat verschillen tussen leden en niet-leden minder groot zijn dan verwacht. Grofweg komt het er op neer dat niet-leden meer solitair opereren, en met meer onzekerheden worden geconfronteerd. Leden van de brancheorganisatie daarentegen treden meer in groepsverband op en hebben meer vertrouwen in de toekomst. Met deze extra kennis van de verschillen tussen leden en niet-leden kan de brancheorganisatie beter bestuderen in hoeverre aanpassing van haar beleid een optie is.