Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 84(7/8): 395-404, doi: 10.5117/mab.84.20868
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en reputatie
M. B. J. Schauten,
Aloy Soppe,
Jurjen Soppe
Corresponding author:
M. B. J. Schauten © M. B. J. Schauten, Aloy Soppe, Jurjen Soppe. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), which permits to copy and distribute the article for non-commercial purposes, provided that the article is not altered or modified and the original author and source are credited.
Citation:
Schauten MBJ, Soppe A, Soppe J (2010) Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en reputatie. Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 84(7/8): 395-404. https://doi.org/10.5117/mab.84.20868 | ![Open Access](/i/open_access_icon_colour.svg) |
Abstract In dit artikel introduceren wij een maatstaf waarmee de reputatie voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO-R) kan worden gemeten. Met behulp van deze maatstaf wordt vervolgens voor 2447 ondernemingen uit 29 landen de MVO-Reputatie bepaald. De data die gebruikt zijn om de MVO-R-scores te berekenen, bestaan uit MVO-scores van internationale rating agency’s, die per onderneming betrekking hebben op circa 177 aspecten van MVO. Uit het empirisch onderzoek blijkt dat: i) ondernemingen gemiddeld genomen meer dan voldoen aan de MVO-verwachtingen die geschapen zijn door de ondernemingen zelf; ii) er in Europa het hoogst wordt gescoord op MVO-Reputatie, met Groot Brittannië en Finland als leiders; iii) dat de utilitysector het best scoort en dat ‘gezondheidszorg’ en ‘financiële instellingen’ het slechtst scoren op MVO-Reputatie.