Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 86(7/8): 272-278, doi: 10.5117/mab.86.20891
Combinatie wetenschap en praktijk in accountancy: een wenselijke symbiose
Martin Hoogendoorn,
Ruud Vergoossen,
Philip Wallage
Corresponding author:
Martin Hoogendoorn © Martin Hoogendoorn, Ruud Vergoossen, Philip Wallage. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), which permits to copy and distribute the article for non-commercial purposes, provided that the article is not altered or modified and the original author and source are credited.
Citation:
Hoogendoorn M, Vergoossen R, Wallage P (2012) Combinatie wetenschap en praktijk in accountancy: een wenselijke symbiose. Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 86(7/8): 272-278. https://doi.org/10.5117/mab.86.20891 | ![Open Access](/i/open_access_icon_colour.svg) |
Abstract In dit artikel wordt ingegaan op de voor- en nadelen van hoogleraren die tevens werkzaam zijn in de praktijk. De analyse vindt plaats op basis van de belangrijke taken van een hoogleraar op zijn wetenschapsgebied: onderwijs, onderzoek en maatschappelijk debat. Een vergelijking wordt gemaakt tussen het Nederlandse model, waarin een combinatie van wetenschap en praktijk voorkomt, en het Amerikaanse model, waar dat niet het geval is. Onze conclusie is dat het van belang is om te streven naar een goede mix tussen hoogleraren die fulltime zijn verbonden aan een universiteit en hoogleraren die tevens werkzaam zijn in de accountantspraktijk.