Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 74(9): 363-374, doi: 10.5117/mab.74.21751
Verificatie van milieuverslagen
expand article infoAns Kolk
Open Access
Abstract
Een decennium na de publicatie van de eerste milieuverslagen zijn steeds meer bedrijven ertoe overgegaan regelmatig over hun milieuaspecten te rapporteren. Dit gebeurt op verschillende manie-ren: door het opnemen van milieu-informatie in het financiële of sociale verslag, of door het uit-brengen van een apart duurzaamheids- of milieu-verslag. Een afzonderlijk milieuverslag, meestal op papier maar in toenemende mate ook elektro-nisch, is hierbij verreweg het gebruikelijkst. Uit recent onderzoek naar de stand van zaken bij de 100 grootste ondernemingen in 11 landen blijkt dat 24% een milieuverslag publiceert; in 1993 was dat nog 12% en in 1996 17% (KPMG, 1993; KPMG, 1997; KPMG/WIMM, 1999). Met 25% scoort Nederland gemiddeld. In Duitsland, de Scandinavische landen, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten worden relatief meer milieuver-slagen gepubliceerd, in België, Finland, Australië en Frankrijk aanzienlijk minder. Van de 250 grootste multinationale onderne-mingen van de Fortune-lijst brengt 35% een ver-slag uit; voor financiële bedrijven ligt dit percen-tage met 15% overigens veel lager dan voor de overige sectoren, waarvan 44% rapporteert (Kolk, Walhain en Van de Wateringen, 2001; KPMG/ WIMM, 1999). Deze tendens, dat de industriële, meer ‘vervuilende’ sectoren vooroplopen, terwijl verslaglegging bij banken, verzekeraars en dienst-verlenende bedrijven minder gebruikelijk is, geldt in het algemeen. Dit heeft veel te maken met de redenen voor het publiceren van een milieuver-slag.