Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 75(9): 364-371, doi: 10.5117/mab.75.21775
Het meten en begrijpen van bedrijfsmilieuprestaties
Ans Kolk,
A. Mauser
Corresponding author:
Ans Kolk © Ans Kolk, A. Mauser. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), which permits to copy and distribute the article for non-commercial purposes, provided that the article is not altered or modified and the original author and source are credited.
Citation:
Kolk A, Mauser A (2001) Het meten en begrijpen van bedrijfsmilieuprestaties. Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 75(9): 364-371. https://doi.org/10.5117/mab.75.21775 | ![Open Access](/i/open_access_icon_colour.svg) |
Abstract Het meten en beoordelen van niet-financiële bedrijfsprestaties staat in toenemende mate in de belangstelling. Stakeholders binnen en buiten het bedrijf vragen om indicatoren die de duurzaamheid van de bedrijfsvoering aangeven, en veel bedrijven zijn begonnen dergelijke informatie te verzamelen en erover te rapporteren. Ondanks de toenemende activiteit overheerst echter de onduidelijkheid over hoe sociale en milieuprestaties nu daadwerkelijk moeten worden gemeten, en wat de achtergrond is van prestatieverschillen tussen bedrijven onderling. Dit artikel geeft inzicht in de internationale initiatieven om bedrijfsmilieuprestaties en milieumanagement te classificeren, en de belangrijkste componenten die bij prestatiemeting van belang zijn. Tevens presenteert het de resultaten van een onderzoek naar de concrete vaststelling van bedrijfsmilieuprestaties en de organisatorische en strategische aspecten waarin bedrijven verschillen. Deze hebben met name betrekking op de mate van centralisatie, de organisatiecultuur en de concurrentiestrategie.