Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 76(9): 393-398, doi: 10.5117/mab.76.21793
Presentatie van resultaten
expand article infoRalph Ter Hoeven
Open Access
Abstract
Door diverse oorzaken van zowel strategische als operationele aard kunnen ondernemingen ertoe overgaan activiteiten aan te kopen of af te stoten. Hierdoor ontstaat in de jaarrekening een ‘presentatieprobleem’, omdat de gebruiker ten behoeve van zijn inschatting van het kasstroomgenererend vermogen van de onderneming de operationele resultaten van de aangekochte activiteiten en de te beëindigen activiteiten afzonderlijk gepresenteerd wil zien. Een scheiding tussen voort te zetten en te beëindigen activiteiten is in dit kader van essentieel belang. Dit artikel geeft enkele uitgangspunten voor het presenteren en toelichten van resultaten in relatie tot de aankoop en verkoop van activiteiten. Tevens worden Engelse (FRS 3) en Nederlandse regels met betrekking tot deze materie besproken. Het artikel sluit af met enkele kritische kanttekeningen en met enkele voorstellen tot verbetering van de verslaggevingsregels op het onderhavige terrein.