Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 78(9): 391-397, doi: 10.5117/mab.78.21822
Waardecreatie bij de verkoop van woningen door corporaties
G. Bastiani,
Henk Von Eije,
W. P. Gispen,
J. Hoefman,
R Weisz
Corresponding author:
G. Bastiani © G. Bastiani, Henk Von Eije, W. P. Gispen, J. Hoefman, R Weisz. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), which permits to copy and distribute the article for non-commercial purposes, provided that the article is not altered or modified and the original author and source are credited.
Citation:
Bastiani G, Eije HV, Gispen WP, Hoefman J, Weisz R (2004) Waardecreatie bij de verkoop van woningen door corporaties. Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 78(9): 391-397. https://doi.org/10.5117/mab.78.21822 | ![Open Access](/i/open_access_icon_colour.svg) |
Abstract Sinds 1995 zijn de woningbouwcorporaties in Nederland financieel verzelfstandigd. Hierdoor moeten ze bij hun beleid meer rekening houden met bedrijfseconomische inzichten. Dit geldt ook indien zij hun woningenbestand willen vernieuwen en daartoe een deel van hun woningvoorraad verkopen. Adequate besluitvorming over de vraag welke woningen verkocht dienen te worden, is echter niet eenvoudig te organiseren. Om leegstand te voorkomen is het bovendien zaak de beslissing snel te nemen. Veel corporaties hanteren daardoor bij de verkoop een boekhoudkundige benadering. Een dergelijke benadering kan evenwel de financiële continuïteit van de corporaties op lange termijn in gevaar brengen. Dit artikel presenteert een procedure waarbij corporaties snel kunnen besluiten op basis van bedrijfseconomische principes1 .