Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 83(9): 309-318, doi: 10.5117/mab.83.21882
Welke factoren dragen bij aan de invoering van total cost of ownership?
M. Wouters
Corresponding author:
M. Wouters © M. Wouters. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), which permits to copy and distribute the article for non-commercial purposes, provided that the article is not altered or modified and the original author and source are credited.
Citation:
Wouters M (2009) Welke factoren dragen bij aan de invoering van total cost of ownership? Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 83(9): 309-318. https://doi.org/10.5117/mab.83.21882 | ![Open Access](/i/open_access_icon_colour.svg) |
Abstract Samenwerking tussen bedrijven die een klant-leverancierrelatie hebben, kan worden ondersteund door betere kosteninformatie. Dit artikel gaat over total cost of ownership (TCO) informatie ten behoeve van inkoopbeslissingen. TCO-informatie heeft betrekking op inkoopgerelateerde kosten naast de aanschafprijs. Bijvoorbeeld: een machine kan duurder zijn bij aanschaf, maar lagere kosten voor energieverbruik en onderhoud veroorzaken. Het concept TCO wordt besproken en een structureel model met acht factoren die bijdragen aan de invoering van TCO wordt empirisch geschat. Daarna wordt kort stilgestaan bij inkoopbeslissingen tijdens productontwikkeling en bij het gebruik van TCO voor marketing.