Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 84(9): 438-446, doi: 10.5117/mab.84.21890
Naar prestatie-indicatoren voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) in due diligence reviews
Joanna Gusc,
Derk-Jan Haverkamp
Corresponding author:
Joanna Gusc © Joanna Gusc, Derk-Jan Haverkamp. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), which permits to copy and distribute the article for non-commercial purposes, provided that the article is not altered or modified and the original author and source are credited.
Citation:
Gusc J, Haverkamp D-J (2010) Naar prestatie-indicatoren voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) in due diligence reviews. Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 84(9): 438-446. https://doi.org/10.5117/mab.84.21890 |  |
Abstract Ondanks het groeiende belang van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), volstaan bedrijven vaak met de naleving van extern opgelegde (wettelijke) eisen. Er ontbreekt een instrument voor de vertaling van MVO naar bedrijfsprocessen, zoals risicoanalyses. Dit artikel bekijkt MVO vanuit het perspectief van de ‘due diligence review’. Een due diligence review richt zich op het in kaart brengen van bedrijfsrisico’s. Hierbij ontbreekt het echter nog aan goede indicatoren om de bedrijfsrisico’s op MVO-gebied te meten. In het methodisch ontwerpproces worden de vier perspectieven van de Balanced Scorecard (BSC) toegepast om op systematische wijze MVO-prestatie-indicatoren te ontwikkelen voor due diligence reviews.