Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 91: 9-8, doi: 10.5117/mab.91.24023
Realiseren van gedragsverandering in de accountancy
expand article infoLeonard Millenaar, Cornell Vernooij, Joris Westhof, Hans van Emmerik, Anne-Bregje Huijsmans, Wouter ten Have
Open Access
Abstract
Accountantsorganisaties treffen onder toeziend oog van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) maatregelen om het maatschappelijk vertrouwen in de beroepsgroep te herstellen. Veel van deze maatregelen zijn gericht op cultuurverandering. De cultuur wordt daarbij soms als oorzaak gezien van problemen. Cultuur heeft echter geen oorzakelijke kracht. Meer concrete aangrijpingspunten voor gedragsverandering zijn het invoeren van een gedragscode en het tonen van voorbeeldgedrag, evenals het monitoren van prestaties en het beoordelen, belonen en sanctioneren van medewerkers. De auteurs hebben onderzocht wat de wetenschap ons leert over deze maatregelen.