Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 88(10): 401-408, doi: 10.5117/mab.88.31171
De ratio van terugkoop van eigen aandelen
Nico L. van der Sar,
Marc B.J. Schauten,
Kevin Hendrix
Corresponding author:
Nico van der Sar
(
vandersar@ese.eur.nl
)
© 2018 Nico van der Sar, Marc Schauten, Kevin Hendrix. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), which permits to copy and distribute the article for non-commercial purposes, provided that the article is not altered or modified and the original author and source are credited.
Citation:
van der Sar N, Schauten M, Hendrix K (2014) De ratio van terugkoop van eigen aandelen. Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 88(10): 401-408. https://doi.org/10.5117/mab.88.31171 | |
Abstract
Het eerste deel van dit artikel geeft een overzicht van recent onderzoek naar het terugkopen van aandelen door een onderneming. We beschouwen de verschillende aspecten van dit fenomeen vanuit het perspectief van kasgeld. Hiermee verband houdend blijkt een terugkoop afhankelijk te zijn van de financieringsstructuur in samenhang met vennootschapsbelasting en financial distress-kosten, van inkomstenbelastingen, van de agency-kosten van free cash flow, en van liquiditeitsbeperkingen door informatieasymmetrieproblemen. Hieruit volgen vier hypothesen die een aandelenterugkoopprogramma rationaliseren. In het empirische deel van onze analyse bepalen we de koersreactie voor Nederlandse ondernemingen die deel uitmaken van de AEX-index gedurende ruwweg de afgelopen twaalf jaar. Het buitengewone aankondigingsrendement van gemiddeld 1,71% is significant positief, hetgeen duidt op waardecreatie. Onderscheid op basis van persberichten levert ondersteuning op voor de leverage-hypothese alleen; dit is in lijn is met andere empirische studies.