Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 90(10): 412-418, doi: 10.5117/mab.90.31184
Management control in franchiserelaties; het perspectief van de franchisenemer
Ben Crom,
Pieter Kamminga,
Stijn Willemse
Corresponding author:
Ben Crom
(
b.crom@rug.nl
)
© 2018 Ben Crom, Pieter Kamminga, Stijn Willemse. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), which permits to copy and distribute the article for non-commercial purposes, provided that the article is not altered or modified and the original author and source are credited.
Citation:
Crom B, Kamminga P, Willemse S (2016) Management control in franchiserelaties; het perspectief van de franchisenemer. Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 90(10): 412-418. https://doi.org/10.5117/mab.90.31184 | ![Open Access](/i/open_access_icon_colour.svg) |
Abstract
Hoewel er verschillende onderzoeken zijn verricht naar management control in franchiserelaties (b.v. Kidwell et al., 2007; Verbieren, 2012), is dit nog weinig gebeurd vanuit het perspectief van de franchisenemer. In dit artikel richten wij ons op de vraag wat de mogelijkheden voor een franchisenemer zijn om zich door middel van management control te wapenen tegen mogelijk opportunistisch gedrag van de franchisegever. Op basis van ideeën uit de transactiekostentheorie, de agentschapstheorie en de management controlliteratuur ontwikkelen we voor deze vraag een theoretisch raamwerk. Hierin worden op basis van het risico dat een franchisenemer loopt drie typische management controlpatronen onderscheiden.