Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 89(11): 402-403, doi: 10.5117/mab.89.31195
Inleiding op het thema Digitale Transformatie
Oscar van Leeuwen,
Abbas Shahim,
Philip Wallage
Corresponding author:
Oscar van Leeuwen
(
o.c.van.leeuwen@vu.nl
)
© 2018 Oscar van Leeuwen, Abbas Shahim, Philip Wallage. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), which permits to copy and distribute the article for non-commercial purposes, provided that the article is not altered or modified and the original author and source are credited.
Citation:
van Leeuwen O, Shahim A, Wallage P (2015) Inleiding op het thema Digitale Transformatie. Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 89(11): 402-403. https://doi.org/10.5117/mab.89.31195 | |
Abstract
Wij leven in een tijd van digitale transformatie. Er zijn vele ontwikkelingen op IT-gebied, waarvan sommige grote impact hebben op zowel ons dagelijks leven als het leven in organisaties. De door Gartner ontwikkelde zogenaamde ‘hype cycle’ voor Technology1 geeft hierin enig inzicht. Allereerst (technology trigger) wordt met behulp van verhalen over de mogelijkheden van een nieuwe technologie en media-aandacht interesse bij een breder publiek gewekt. Vaak is er dan nog geen bruikbaar product beschikbaar en is de commerciële waarde nog onhelder. Vervolgens bereikt de hype zijn hoogtepunt (peak of in4ated expectations) als gevolg van een aantal succesverhalen, vaak later gevolgd door een groot aantal missers. De interesse neemt als gevolg van uitblijvend succes af (trough of disillusionment). Producenten van de nieuwe technologie redden het niet en verlaten de markt. Investeringen gaan vervolgens alleen door als de overlevende producenten hun producten aanbieden tot tevredenheid van “early adopters”.