Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 89(11): 404-410, doi: 10.5117/mab.89.31196
Ambidexteriteit in digitale transformaties
Peter van Baalen
Corresponding author:
Peter van Baalen
(
p.j.vanbaalen@uva.nl
)
© 2018 Peter van Baalen. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), which permits to copy and distribute the article for non-commercial purposes, provided that the article is not altered or modified and the original author and source are credited.
Citation:
van Baalen P (2015) Ambidexteriteit in digitale transformaties. Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 89(11): 404-410. https://doi.org/10.5117/mab.89.31196 | ![Open Access](/i/open_access_icon_colour.svg) |
Abstract
Digitalisering is een omvattend fenomeen dat vrijwel alle aspecten van onze samenleving raakt. Dit is niet anders voor bedrijven. Als antwoord op revo- lutionaire, snelle ontwikkelingen proberen bedrijven in toenemende mate strategi- sche, technologische en organisatorische veranderingen door te voeren. Dit wordt aangeduid als digitale transformatie. In dit artikel worden twee vormen van digitale transformatie onderscheiden: representatieve en generatieve digitale transformatie. Bij de eerste staat de automatisering van bestaande bedrijfsfuncties door middel van nieuwe, slimme technologieën centraal. Bij de tweede gaat het om het genereren van nieuwe producten en diensten met behulp van digitale platforms. De uitdaging voor bedrijven ligt in het integreren van deze twee vormen van digitalisering in hun bedrijfsstrategie. Deze uitdaging wordt in dit artikel digitale ambidexteriteit ge- noemd.