Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 89(11): 446-453, doi: 10.5117/mab.89.31200
De invloed van fiscale wetgeving op vermogensongelijkheid in Nederland
David Hwan,
Jessica de Vries
Corresponding author:
David Hwan
(
d.l.hwan@icloud.com
)
© 2018 David Hwan, Jessica de Vries. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), which permits to copy and distribute the article for non-commercial purposes, provided that the article is not altered or modified and the original author and source are credited.
Citation:
Hwan D, de Vries J (2015) De invloed van fiscale wetgeving op vermogensongelijkheid in Nederland. Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 89(11): 446-453. https://doi.org/10.5117/mab.89.31200 | |
Abstract
De vermogensongelijkheid is in Nederland relatief hoog. Dit kan leiden tot verminderde economische groei, politieke onstabiliteit en verlies van vertrouwen in de politiek, wat mogelijk problemen voor economie en politiek oplevert. In deze bijdrage wordt gekeken naar het tegengaan van vermogensongelijkheid door middel van de 5scaliteit. Wij onderzoeken de verdelende werking van box 3 van de Wet Inkomstenbelasting 2001 en de bedrijfsopvolgingsregeling van de Successiewet 1956. Het forfaitaire systeem van box 3 beantwoordt noch aan de realiteit van rendementen noch aan het draagkrachtbeginsel, hetgeen vermogensongelijkheid versterkt. Juist het draagkrachtbeginsel is een moreel fundament in het Nederlandse belastingsysteem en hierop teruggrijpen is wenselijk. Alternatieven voor box 3 zijn een progressief tarief en eventueel een andere hef5ngsvorm. De bedrijfsopvolgingsfaciliteit discrimineert de facto naar topvermogens. Om die reden lijkt een kredietfaciliteit rechtvaardiger.