Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 89(1/2): 28-33, doi: 10.5117/mab.89.31238
Stockpiling: voorraadvorming door consumenten in het retailkanaal
Rob Brinkerink,
Michael Corbey
Corresponding author:
Rob Brinkerink
(
robbrinkerink@gmail.com
)
© 2018 Rob Brinkerink, Michael Corbey. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), which permits to copy and distribute the article for non-commercial purposes, provided that the article is not altered or modified and the original author and source are credited.
Citation:
Brinkerink R, Corbey M (2015) Stockpiling: voorraadvorming door consumenten in het retailkanaal. Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 89(1/2): 28-33. https://doi.org/10.5117/mab.89.31238 | ![Open Access](/i/open_access_icon_colour.svg) |
Abstract
Dit artikel gaat in op stockpiling in het retailkanaal; dit is voorraadvorming voor toekomstig gebruik door consumenten als reactie op bijvoorbeeld een prijspromotie. Er wordt uiteengezet op basis van de literatuur dat stockpiling een gevolg is van het hanteren van het marketinginstrument Promotie. Het zijn vooral prijspromoties die stockpiling tot gevolg hebben. De oorzaken en invloedfactoren rondom stockpiling zijn complex. Het artikel brengt deze in kaart via literatuuronderzoek, gesprekken met experts en gesprekken met sales- en marketingfunctionarissen van een A-merk retailproducent. Als hoofdoorzaken blijken de lange- versus kortetermijnfocus van producenten en retailers een rol te spelen, alsmede de mate van competitie in de keten, prijsstrategieën, economische en demografische ontwikkelingen, vraagfrequentie en -elasticiteit van consumenten en tenslotte bestelhoeveelheden en opslagmogelijkheden van consumenten. Deze hoofdoorzaken worden in meerdere of mindere mate beïnvloed door de frequentie en mate van prijspromoties, het budget van consumenten, prijsgevoeligheid, aankoopfrequentie en het verbruik door consumenten.