Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 89(3): 77-86, doi: 10.5117/mab.89.31258
De noodzaak van businessmodelinnovatie in de accountancy
Henk Volberda,
Niels van der Weerd,
Martijn van der Mandele
Corresponding author:
Henk Volberda
(
hvolberda@rsm.nl
)
© 2018 Henk Volberda, Niels van der Weerd, Martijn van der Mandele. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), which permits to copy and distribute the article for non-commercial purposes, provided that the article is not altered or modified and the original author and source are credited.
Citation:
Volberda H, van der Weerd N, van der Mandele M (2015) De noodzaak van businessmodelinnovatie in de accountancy. Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 89(3): 77-86. https://doi.org/10.5117/mab.89.31258 | ![Open Access](/i/open_access_icon_colour.svg) |
Abstract
De accountancy heeft de grenzen bereikt van groei door schaalvoordelen en staat voor belangrijke uitdagingen. Accountants zijn genoodzaakt om aan de vernieuwing van hun businessmodel te werken. Dat vergt behalve andere competenties van partners en medewerkers een grotere gerichtheid op samenwerking in de waardeketen. Maar meer nog vergt dat een andere manier van groeien. Businessmodel-innovatie is een permanent proces van exploreren en experimenteren, valideren, falen en doorzetten. Vier hefbomen helpen daarbij: nieuwe technologie, innovatief management, nieuwe organisatievormen en co-creatie. Transformationeel leiderschap van de vennoot of managing partner is een belangrijke versneller.