Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 88(4): 112-114, doi: 10.5117/mab.88.31269
Re-inventing business: hoe innoveren Nederlandse bedrijven hun businessmodel?
Henk Volberda
Corresponding author:
Henk Volberda
(
hvolberda@rsm.nl
)
© 2018 Henk Volberda. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), which permits to copy and distribute the article for non-commercial purposes, provided that the article is not altered or modified and the original author and source are credited.
Citation:
Volberda H (2014) Re-inventing business: hoe innoveren Nederlandse bedrijven hun businessmodel? Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 88(4): 112-114. https://doi.org/10.5117/mab.88.31269 | ![Open Access](/i/open_access_icon_colour.svg) |
Abstract
Vanaf halverwege de jaren ’90 is er een toenemende aandacht voor het fenomeen ‘businessmodel’. Hoewel wetenschappers (nog) geen uniforme definitie hebben van een businessmodel (vgl. Zott en Amit, 2007; McGrath, 2010) kunnen een aantal gemeenschappelijke kenmerken worden gedestilleerd: Een businessmodel analyseert hoe waardecreatie plaatsvindt en hoe een bedrijf die zich toe-eigent, en het maakt inzichtelijk hoe de bedrijfsactiviteiten en hun onderlinge relaties bijdragen aan de concurrentiestrategie.