Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 90(4): 146-157, doi: 10.5117/mab.90.31285
Outsiderinterventie in micro- en kleine ondernemingen in de Nederlandse kantoorvakhandel
Jan Postema
Corresponding author:
Jan Postema
(
janpostema@icloud.com
)
© 2018 Jan Postema. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), which permits to copy and distribute the article for non-commercial purposes, provided that the article is not altered or modified and the original author and source are credited.
Citation:
Postema J (2016) Outsiderinterventie in micro- en kleine ondernemingen in de Nederlandse kantoorvakhandel. Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 90(4): 146-157. https://doi.org/10.5117/mab.90.31285 | ![Open Access](/i/open_access_icon_colour.svg) |
Abstract
Outsiderinterventie is een erkend instrument om de prestaties van MKB-ondernemingen te verbeteren. De in dit artikel beschreven outsiderinterventie leidde tot een ontwikkeling van de omzet die, gemeten over de twee jaar van de interventie, 17,6% hoger was dan de omzetontwikkeling van de sector. De in dit artikel onderscheiden tien MKB-specifieke kenmerken geven aan waarom snelle en grote omzetgroei van micro- en kleine ondernemingen zo goed mogelijk is. De bij de outsiderinterventie gebruikte coachingsmethode, appreciative inquiry, is een succesvol instrument voor de organisatieontwikkeling van ondernemingen.